Idén már több mint 410 millió forint bírságot szabott ki az október végéig lezárult 41 ügyben a GVH.
A Gondolja végig higgadtan! címen tavaly indított kampány során mindenekelőtt a fiktív számlalevelekkel, a rák ellen ható szerekkel, a termékbemutatókkal, az üdülési joggal, a fogyókúrás készítményekkel és az utazási ajánlatokkal kapcsolatos visszásságokra reagált a GVH - írta a hivatal összegzése nyomán a vg.hu.
Továbbra is sok a megalapozatlan gyógy- és egészségre ható állítás miatt indított eljárás, és a környezettudatos vásárlókat célzó greenwasching, azaz egy adott termék zöldre mosása is jól jövedelmező iparággá fejlődött – nem véletlenül lett a zöldhirdetések világa az egyik legcélzottabban vizsgált terület a GVH részéről.
A celebekkel való hirdetés is bevált fogás, nem is minden esetben kifogásolható, de nemritkán mégis problémás. A nagy reklámértékű közismert személyekről ugyanis nem mindig lehet tudni, hogy valóban ismerik-e, és azért beszélnek ajánlóan az adott termékről vagy szolgáltatásról, mert elégedettek azzal, vagy azért, mert fizetnek nekik érte. Ez tisztességtelen magatartás, és alkalmas a fogyasztó megtévesztésére.
A nyáron indult Ne legyen könnyű préda! című kampány – egyelőre rövid időtartamot felölelő – kutatási adatai mindeközben azt mutatják, hogy sikerült gyors hatást elérni, a figyelmeztetéssel találkozó fogyasztók kétharmada nyilatkozta azt, hogy tudatosabb lett, és azóta jobban igyekszik elkerülni a megtévesztő reklámokat. A vállalkozókat sem hagyta hidegen a kampány, 21 százalékuk ismerte be, hogy elgondolkodott a hirdetés hatására, hogy cége reklámstratégiáját felül kellene vizsgálni a reklámok tartalmával kapcsolatos előírások tükrében.