• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Főhet a fejünk: hőség a kocsiban

Lapszemle 2018.06.12 Forrás: feol.hu
Főhet a fejünk: hőség a kocsiban

Ha a testünk által termelt hőmennyiséget a szervezet nem képes leadni, és akár a 41 Celsius fokot is elérheti a testhőmérséklet.

Nyáron nem csupán a melegfrontok, hanem a fülledtséget okozó magas páratartalom, illetve a hőháztartás zavarai okozhatnak problémát az autósoknak és utasaiknak egyaránt. Elsősorban nem árt tisztázni, hogy mi eredményezhet magas páratartalmat és mikor érdemes számolni vele. Minderről Pétervári Tibort, az Országos Meteorológiai Szolgálat egyik észlelőjét kérdezte a feol.hu.

– A páratartalom, a levegő relatív nedvességtartalma – hasonlóan a hőmérséklethez – napi ingadozásban van. Éjszaka, amennyiben nyugodt, csendes az időjárás, általában magas a páratartalom. Gyakran 80, sőt 90 százalék fölött is lehet. Ilyenkor erős a harmatképződés. Napkelte után viszont csökken a pára, nyugodt, frontmentes időben kora délután éri el a napi minimumát. Ha meleg (minimum 25 fokos) időben 60 százalékos a relatív nedvességtartalom, azt nagyon fülledtnek érezzük. Több a verejtékezés, és nehezebb elviselni a hőséget. Ilyen esetben a koncentráció is nehezebben megy, és lankad a ?gyelem. Az autósoknak ügyelniük kell arra, hogy több folyadékot igyanak a megszokottnál.

De nem csupán a folyadékot, hanem a sót is pótolni kell. Akár egy izotóniás ital formájában. Enélkül egy hosszabb út során kiszáradás veszélyeztethet. Ennek tünetei: szédülés, szapora szívverés, hányinger, izomgörcs.

– Nyugat-Magyarországon például az éves átlagos relatív nedvességtartalom 70-75 százalék közötti. Gondolom ez sokakat meglep, de így van – tudtuk meg az észlelőtől. – Télen 90 százalék körüliek a havi átlagok, nyáron nagyjából 50-60 százalék közé esnek. Ködös, vagy tartósan esős időszakokban nem ritka a 90–100 százalékos páratartalom sem, de előfordult – igaz ritkán – 10 százaléknál kisebb relatív nedvesség is. A szobában, ha párásítunk akkor a 22 fok egy magasabb páratartalom mellett kellemesebbnek hat, mint egy száraz levegőjű helyiségben. Persze nem szabad 70-80 százalékra sem párásítani, mert az sem egészséges: kedvez az atkák és a gombák elszaporodásának. Nagyjából 60 százalék az ideális.

És ha már a hőségről esett szó: egy nem kellőképpen hűtött autóban hőgutát is kaphatunk. Ilyenkor a testünk által termelt hőmennyiséget a szervezet nem képes leadni, és akár a 41 Celsius fokot is elérheti a testhőmérséklet. A leggyakoribb tünet a szédülés, a hányinger, a fejfájás, és legrosszabb esetben a tudatzavar. Ne feledjük, hogy egy felnőtt szervezete többet kibír, mint egy csecsemőé, egy gyermeké, vagy éppen egy háziállaté. A szállításuk során érdemes elindulás előtt lehűteni a levegőt az utastérben. Így menet közben mellőzhetjük a magas fordulatszámon, direktben pörgetett légkondit.