A gyártók több mint 20 milliárd forintot ruháztak be azért, hogy képesek legyenek az egyedi azonosítókat rányomtatni a dobozokra.
Rengeteg pénzt fektettek abba a gyógyszergyártók, hogy be tudják tartani a február 9-én életbe lépett EU-s szabályozást, amely kimondja, hogy minden egyes termék dobozát egyedileg meg kell jelölni. A szakszövetség vezetője a Pénzcentrumnak azt mondta, hazánkban leginkább az online eladott gyógyszerek rejtenek veszélyeket, ezek lehetnek hamisak.
Korábban a Pénzcentrum is beszámolt róla hogy február kilencedikén élesedett az az EU-s szabályozás, amely szerint minden egyes gyógyszert, amelyet vényre lehet kiváltani, egyedi azonosítóval kell ellátni. Az unió ezzel legfőképpen a gyógyszerhamisítás ellen akar fellépni, mivel így a fogyasztók ellenőrizni tudják a gyógyszer származását - ugyanis az adatokat a gyártók kötelesek feltölteni egy központi rendszerbe.
Az újdonságot a Deloitte is elemezte, a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetsége pedig a Pénzcentrumnak megküldte reakcióját, illetve pontosításait. A vállalat adótanácsadási területének szenior menedzsere az új rendszerről úgy nyilatkozott, hogy a magyar adózási rendszer 2019-es kedvező változásai, így például az, hogy a személygépkocsik bérletével összefüggésben könnyített feltételek mellett érvényesíthető áfa levonási jog, illetve a szociális hozzájárulási adó mértékének csökkentése változó mértékben, de legalább részbeni fedezetet biztosíthatnak a beruházási költségekre.
Erre reagálva a MAGYOSZ igazgatója, Illés Zsuzsanna a Pénzcentrumnak elmondta: a hazai gyártók felkészültek az egyedi azonosító bevezetésére, elkötelezettek az uniós irányelv és rendelet célkitűzésének megvalósításáért, és keményen dolgoznak annak érdekében, hogy megfeleljenek az elvárásoknak. A gyártók több mint 20 milliárd forintot ruháztak be azért, hogy képesek legyenek az egyedi azonosítókat rányomtatni a dobozokra. Az igazgató emlékeztetett, a kódnyomtató berendezésen túl szükséges - többek között - megfelelő informatikai rendszer kiépítése, mely alkalmas lehet a telephelyek közti kódok küldésére, fogadására, tárolására.
"Jelenlegi tudásunk szerint a szükséges, éves fenntartási költség a hazai gyártók esetében eléri az éves 4-6 milliárd forintos összeget. Ennyi pénzt kigazdálkodni kizárólag a kutatás-fejlesztési és beruházási forrásaik átcsoportosításával, megújulási és növekedési potenciáljuk visszafogásával, innovációs-, beruházási- és exportnövelési képességük gyengítésével tudják csak megvalósítani".
További részletek a cikkben.