Betegbarát szempontból versenyeztették meg a hazai magánklinikákat, magánrendelőket és magánorvosokat.
Egy új projekt keretében abból a szempontból versenyeztették meg a hazai magánklinikákat, magánrendelőket és magánorvosokat, ami a laikus betegeknek a legjobban számít. A Betegbarát projekt kitalálójával, Vaszary Ádámmal beszélgetett a forbes.hu.
Forbes.hu: Mi ez a projekt, és miért kezdted el? Nem vagy orvos, ez egy üzleti vállalkozás?
Vaszary Ádám: Igen, ez egy üzleti vállalkozás, én magam közgazdász vagyok és reklámszakember. De volt egy családi vállalkozásunk, az Oxymed magánmentő szolgálat. Nemzetközi filmforgatások készenléti biztosításával és a betegút szervezésével foglalkozott. Mit jelent ez? Ha egy magyarországi forgatáson Arnold Schwarzenegger belepüfölt a falba, és megsérült az ökle, akkor azt nekünk kellett baromi gyorsan megoldani. Édesapám kezdte, ő korábban mentőtiszt volt, gyakorlatilag a hetvenes évektől kint ügyelt a filmforgatások helyszínén. 1992-ben létrehozott egy magánmentő szolgálatot, amit a covid sajnos elvitt.
Mi vagyunk szerintem az egyetlen szolgáltató, akit a covid elsodort, és nem lett belőle milliárdos. A filmforgatások ugyanis nagyon hirtelen leálltak. Édesapám korábban, már 2016-ban meghalt, és mivel én nem vagyok egészségügyi szakember, nem mertem belemenni kókler módon abba, hogy nekiállok covidszűréseket végezni. Rengetegen átálltak a szűrésre, én meg azt mondtam, hogy nem tudunk semmit a vírusról, nem tudjuk, mibe megyünk bele. Inkább eladtam ezt a vállalkozást a konkurenciának.
Viszont a kapcsolati tőkém megmaradt, és ezt nem akartam veszni hagyni. Változatlanul megvolt a tulajdonrészem a Positive Adamsky reklámügynökségben, és akkor úgy gondoltuk, hogy elindulunk az egészségmarketing irányába. Bevásároltuk magunkat az akkor még Első Magyar Egészségügyi Marketing Kft.-nek hívott cégbe – ma már Positive Health & Care –, és elkezdtük kutatni ezt a területet. És azt láttuk, hogy maguk az egészségügyi szolgáltatók sem tudják megválaszolni azt az alapvető kérdést, hogy mi alapján döntenek az ügyfelek. Elképesztő hiátus van, ezért kezdtük el ezt a projektet. A jövőben mi szeretnénk lenni az egészségmarketing Nielsenje, ha szabad ezt így mondani.
Miről szól pontosan a „betegbarátság”?
Évről évre fogjuk kutatni a területet, és most az első fázis lement, ennek volt nagyon fontos alapja a Betegbarát pályázat. Azt üzenjük ezzel a szolgáltatóknak, hogy „srácok, ezt kéri a laikus”. A laikus ugyanis nem tudja, hogy milyen az orvos, aki az adott intézményben rendel, fogalma sincs, hogy éppen endoszkópiára van-e szüksége, vagy nem. De azt meg tudja ítélni, hogy gyorsan kap-e időpontot, tiszta-e a rendelő, és jófejül kommunikálnak-e vele. Ezeket hívjuk mi laikus nézőpontnak. És ezt próbáljuk meg értékelni. Tehát mindent, ami az ellátás előtt és után történik. Az orvosszakmai részével nem foglalkozunk, arról feltételezzük, hogy az ellátást a szolgáltatók, az orvosok jól megoldják.
További részletek a cikkben.