Már nem az öngyilkosság határán lévők hívják leggyakrabban a lelki segélyszolgálatokat.
Az öngyilkosságok megelőzésére jöttek létre a lelkisegély-szolgálatok, de ma már sokféle problémával fordulnak az emberek az úgynevezett ügyelőkhöz, akik a hívásokat fogadják - mondta az InfoRádiónak Székely András, a Magyar Lelki Elsősegély-szolgálatok Szövetségének volt elnöke a szolgálatok világnapja kapcsán. A magyar telefonos lelkisegély-szolgálatokat (116-123-as ingyenes számot) évente ötezren hívják fel azzal, hogy öngyilkosok akarnak lenni, de nem ők vannak többségben, hanem azok, akik elvesztettek valami fontosat - egy szerettüket, a munkájukat vagy a lakásukat -, és ezt nem tudják senkivel megbeszélni, hogy feldolgozzák a traumát.
Sok esetben kell érzelmi támaszt adni tehát nehéz élethelyzetekben, mindennapos krízisekben a szociálistól a magánéleti, párkapcsolati krízisekig. Ezeken keresztül egyfajta preventív tevékenységet folytatunk, és segítünk abban, hogy az emberek ne jussanak el az öngyilkosság gondolatáig - nyilatkozta Székely András. Évente körülbelül 100 ezer esetben hívják őket és tudnak konkrétan segíteni az embereknek.
Magyarországon jelenleg 500 ügyelő fogadja a hívásokat a telefonos lelkisegély-szolgálatoknál, de Székely András szerint jóval több önkéntesre lenne szükség - számukra most képzést is indítanak.