Korántsem olyan irigylésre méltó a helyzetük a pontosan adózó vállalkozóknak, mint ahogy azt mások gondolják.
Sok kisvállalkozás úgy kíván enyhíteni adóterhein, hogy költségként számol el jónéhány, tevékenységéhez egyébként nem kapcsolható beszerzést. A FAKOOSZ honlapján olvasható cikkben tippeket adnak a háziorvosoknak is arra vonatkozóan, mit ne vegyenek semmiképp cégük számára, „adóoptimalizálás" céljából.
Nehéz helyzetben vannak az önfoglalkoztató vállalkozók a bevételük adózása tekintetében. Ez elsősorban azokra a vállalkozási tevékenységekre igaz, melyek végzése alacsony költségszinttel párosul. Például nincs anyagköltségük és nagyon kevés szolgáltatást vesznek igénybe a vállalkozási tevékenységükhöz. Ugyanakkor, ha egy vállalat munkaviszonyban alkalmazná őket, akkor többszázezer forint lenne a havi keresetük. Ha egy kisvállalkozásban három ilyen ember dolgozik, akkor legalább 1,8-2 millió forintnak kellene lenni a havi bevételnek (áfa nélkül), mert rezsiköltségei is vannak mindenkinek. Az ennek megfelelő éves bevétel azonban a kisvállalkozások tételes adójának választására nem alkalmas, mert ebben az adózási módban 6 millió forint felett 40% az adó.
Senki ne gondoljon arra, hogy a társasági adó okozna gondot! Mindig a személyhez kötődő jövedelmek közterhei „viszik el" a megkeresett bevételt. Az osztalékból harminc százalékot vesz el a kincstár. A jövedelmekből (16 + 10 + 4 + 3 + 1,5=) 34,5% kerül levonásba, és 28,5%-ot fizet be még maga a vállalkozás. Ez rengeteg egy kisvállalkozásnak. (Persze a nagyoknak is, de ők tudják csökkenteni a létszámot.)
Külön problémát jelenthet még, ha a vállalkozás a vállalkozó lakásában folytatja tevékenységét. A műszakilag nem elkülönült helyiség több kérdést és vizsgálatot vet fel az adóellenőr részéről.
Tehát korántsem olyan irigylésre méltó a helyzetük a pontosan adózó vállalkozóknak, mint ahogy azt mások gondolják. Ezért megpróbálnak sokan ügyeskedni, ami a költségelszámolásban nyilvánul meg. Sajnos nem gondolnak arra, hogy ez az ügyeskedés visszaüthet öt éven belül, egy adóellenőrzés során. Amennyiben az adóhatóság nem fogadja el az elszámolt költséget, adóhiány keletkezik, annak összes következményével együtt.
Nézzük, milyen költségek elszámolása okozhat problémát az adóellenőrzések során!
Ne vásároljanak a vállalkozás nevére hatalmas űrtartalmú kombinált hűtőszekrényt (fagyasztó és hűtő), mert a vállalkozások – néhány kivételtől eltekintve – nem használnak ilyet a tevékenységükhöz. Amennyiben vannak alkalmazottak a vállalkozásnál, - akik tízórait vásárolnak maguknak, vagy ebédet hoznak otthonról, - akkor elképzelhető egy kisméretű, egyszerű hűtőgép megvásárlása jóléti tárgyi eszközként arra a telephelyre, ahol ők dolgoznak. Ugyanígy jóléti eszköznek tekinthető egy kávéfőző és egy melegítésre való egyszerű mikrohullámú sütő is a leírt feltételek fennállása esetén. Ezen eszközökről is javasolt az egyedi nyilvántartó karton vezetése, mert kéri az ellenőr, a számlamásolattal együtt.
Ne vegyenek plazma tévét és ébresztőórát sem a vállalkozás részére, mert a tevékenységhez való szükségességét nem tudják megmagyarázni. Ettől eltérő eset lehet például az, ha magánorvosi tevékenységet nem a saját lakásukban végzik, hanem egy elkülönült bérleményben, ahol a váróba beszereznek egy televíziót. Helyszíni ellenőrzés esetén a váróban található készülék adatainak (típus, gyártási szám, stb.) meg kell egyeznie a nyilvántartással és a számlamásolaton szereplő adatokkal.
Webkamera, fényképezőgép, és különböző multimédiás eszköz sem szükséges mindenfajta vállalkozási tevékenységhez. Építőipari kivitelezés, bontási munkák, belsőépítészet, felújítási munkák esetében természetesen elfogadják a bizonyításhoz, a haladás rögzítéséhez és a végeredmény összehasonlításához szükséges eszközöket. A probléma abból adódik, ha nem tesznek el rendszeresen felvételeket, melyek például az átvett munkaterületről és az átadott munkáról készültek. (Egy figyelmes könyvelő ezt szóvá teszi.)
Kerékpár beszerzése és különböző sportszerek elszámolása sem elismerhető költsége a vállalkozási tevékenységnek. Egy ellenőrzés során azt próbálták magyarázni, hogy a kerékpár kézbesítési célokat szolgál, melyet a dolgozók használnak, de a telephelyen nem volt megtalálható a bicikli és nem volt távol egyetlen dolgozó sem.
A személyi jövedelemadóról szóló törvény értelmében elismert költségnek csak a bevételszerző tevékenységgel közvetlenül összefüggő, kizárólag a bevétel megszerzése, a tevékenység folytatása érdekében az adóévben ténylegesen kifizetett, szabályszerűen igazolt kiadás minősül. Nem minősül elismert költségnek - ha törvény másként nem rendelkezik - a magánszemély személyes vagy családi szükségletét részben vagy egészben kielégítő termék, szolgáltatás megszerzésére fordított kiadás, vagy olyan vagyontárgy megszerzésére, fenntartására, üzemeltetésére, felújítására, karbantartására fordított kiadás, amely nem a jövedelemszerző tevékenységgel kapcsolatos, vagy - ha a törvény kivételt nem említ - akár részben is, a magánszemély személyes vagy családi szükségletének kielégítését célozza.
Ennek ellenére viszonylag gyakran előfordul, hogy a vállalkozó elszámoltatja családi nyaralását szakmai út címén. Elfeledkeznek arról, hogy a belföldi szállodákat joga van a NAV-nak nyilatkoztatni arról, hogy az elszámolt szállásköltség szerinti szobában ki lakott. Ha pedig az adott időszakban nem volt szakmai rendezvény, az még nagyobb adóhiányt okoz. Természetesen ezt a nyilatkozatot a programok, hirdetmények, meghívók bemutatásával együtt megkérik a rendezvény szervezőjétől is.
Veszélyes lehet még a költségelszámolás olyan tanácsadói anyagok (például: pénzügyi-gazdasági szaktanácsadás) alapján, melyekről nincs szerződés, vagy nincs a tanácsadás témaköre meghatározva, vagy a bárki számára hozzáférhető általánosságokon kívül mást nem tartalmaz a szolgáltatás teljesítéseként elfogadott anyag. Ilyen esetben az ésszerű gazdálkodás elve és a költség- haszon elv is emlegethető.
A fűnyíró, lombtakarító, sövényvágó beszerzését sem szokta elfogadni az adóhatóság, ha ezek az eszközök nem a vállalkozási tevékenység során használatosak. Még akkor sem látszik indokoltnak a beszerzés, ha az üzlet előtt egy pár négyzetméter füvesített terület található.
És végül komoly problémát okozhat azon bútorok, hifi tornyok, LCD televíziók, porszívók, ill. takarítógépek beszerzése, melyeket a vállalkozó saját lakóhelyén (nem külön telephelyen) végzett vállalkozói tevékenysége esetén számol el. Ettől függetlenül egy több millió forintért beszerzett ülőgarnitúra mindenhol ellenőri vizsgálódásra adhat okot, főleg, ha a helyszíni vizsgálat lerobbant, öreg bútorokat talál az irodában.
Természetesen ezek az esetek nem húzhatók rá mindenkire egyformán. Megítélésük a helyi körülmények alapján lehetséges. Minden vállalkozó számára fontos azonban, hogy átgondoltan irányítsa a költségelszámolást. (Az mindenkinek feltűnik, ha öt telefon van a vállalkozás nevén, miközben egyetlen ember dolgozik a cégben.)