• nátha
    • Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

      Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

    • Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

      Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

    • A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

      A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

  • melanóma
    • Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

      Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

    • A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

      A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

  • egynapos sebészet
    • Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

      Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

    • Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

      Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

    • Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

      Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

Így dolgozik egy onkológus a járványban

Lapszemle 2020.05.21 Forrás: G7.hu
Így dolgozik egy onkológus a járványban

"Nekünk, orvosoknak sokkal könnyebb lett a dolgunk, de például az asszisztensek tízszer annyit dolgoznak, mint régen."

A konzultációra bejáró rákos betegek fele eltűnt a járvány miatt, és biztos, hogy az új betegek egy része nem jut el időben az orvoshoz – mondja Szántó István onkológus a G7-nek adott interjúban. Az érem másik oldala, hogy a kórházi munka a távvizitnek köszönhetően modernebb lett, és sokkal több idő jut most a tényleges orvosi feladatokra.

..

Mint ahogy az állami egészségügy is a távvizitre tért át. Hogy boldogulnak ezzel?

Rengeteg dolgot meg lehet oldani így. Akár egy bőrproblémát is lehet kezelni a távolból, bár egy lábtörést persze nem. És ez tényleg jó, sok időt megspórolunk a betegeknek azzal, hogy egyszerű ügyek miatt, tanácsért, receptért vagy beutalóért nem kell személyesen megjelenni az orvosnál. Az lesz az érdekes kérdés, hogy a járvány után hogyan fog ez visszaállni. Akkor majd rábeszéljük a beteget, hogy újra legyen szíves 50 kilométert utazni egy receptért? Majd azt mondjuk neki, hogy a járványban meg tudtuk oldani, mostantól azonban már megint nem tudjuk?

Ez egy kényszerűségből megtett modernizáció?

Igen, és biztos, hogy az orvoslásban van ennek helye, ez nem kérdés. Egyébként elméletileg most is jöhetnének személyesen a betegek hozzánk, de nem jönnek. Miért jönnének, ha nekik is így jobb?

Hogyan változtatta meg ez a kórházi hétköznapokat?

Nekünk, orvosoknak sokkal könnyebb lett a dolgunk, de például az asszisztensek tízszer annyit dolgoznak, mint régen. Nekik minden telefont fel kell venniük, és nem ritka, hogy egy beteg tízszer betelefonál egy nap, gyakorlatilag értelmetlen kérdésekkel. De nekem könnyebb, hogy a betegek nem jönnek be csak úgy, beszélgetni. Korábban ez mindennapos volt, most sokkal több időm van a tényleges orvosi munkára.

Jól ki lehet szűrni a telefonon keresztül, hogy kinek mennyire súlyos a problémája?

Biztosan nem 100 százalék a hatékonyság. Az ember azt reméli, hogy ha nagyon gyakorlott, lelkiismeretes, és odafigyel, akkor keveset hibázik. Ennek ellenére biztos hibázik. Biztos van olyan, akit behívunk, pedig nem kellett volna, és biztos van olyan, akinél nem tűnik komolynak a dolog, és mégis az. De minden foglalkozás ilyen, aki úgy indul neki az orvosi karriernek, hogy biztosan nem hibázik, az nagyon öntelt.

Legolvasottabb cikkeink