A csokoládégyártók által szponzorált vizsgálatok többsége csak a csokik pozitív hatásait taglalja.
Vegán, free-trade, etikusan beszerzett, organikus, természetes. Ezeknek a szavaknak valamilyen kombinációja megtalálható a legtöbb étcsoki csomagolásán. A barna aranyról köztudott, hogy rendkívül tápláló, csökkenti a koleszterinszintet, jó asztma ellen és afrodiziákum. Csoki is, és egészséges is, a legjobb kombináció a világon.
Ez nem újdonság, már a maják is hasonló ajánlással osztották meg önként a jólelkű konkvisztádorokkal a kakaóbab felhasználásának módját. Az évszázadok alatt aztán a Theobroma cacao nevű fa terméséből készült finomságok világszerte egyre nagyobb népszerűségre tettek szert. Azonban a 19. század óta a csokigyártók egyre kevesebb kakaót, ezzel szemben egyre több cukrot és növényi zsiradékot használnak a csokikészítésnél, hogy spóroljanak a költségeken. Feltehetőleg az ilyen édességek fogyasztása is hozzájárul ahhoz, hogy a friss adatok szerint a magyarok 30 százaléka elhízott, amivel pont lecsúsztunk a dobogóról: az OECD mérései szerint negyedikek vagyunk a kövérségi világranglistán - írja az index.hu.
A csoki iránti lelkesedést még az a 2000-ben megjelent cikk se vetette vissza különösebben, ami leleplezte, hogy a kakaóültetvényeken gyerekeket és rabszolgákat dolgoztatnak. Az egészséges életmód és a wellnessdivat előretörése nyomán azonban az elmúlt évtizedekben kicsit mégis visszaesett a nagy csokoládégyártók bevétele. Ez persze nem járja, az érintett óriásvállalatok, a Mars, a Hershey's, a Nestlé, és a többiek ráfeküdtek a tudományos lobbira, hogy elterjesszék a kakaó és a csokoládé jótékony hatásainak örömhírét. Ezzel azokat a rétegeket igyekeznek visszacsábítani, akik az egészségesebb életmód reményében hagyták maguk mögött, vagy legalábbis csökkentették az édességfogyasztásukat.
Ahogy a multicégek közös gyógyszerlobbiját a köznyelv elnevezte Big Pharmának, úgy a csokigyártók is kaptak egy gyűjtőnevet: Big Chocolate. Az ehhez a körhöz tartozó cégek kutatásokat pénzelnek, egyetemi pozíciókat szponzorálnak, és aktívan kampányolnak a csokoládé PR-jának javításáért. A csokitudomány egyik leglelkesebb szponzora a Bounty, a Snickers, az M&M's, az Orbit és Wrigley's rágók (mellékesen pedig a Whiskas és Pedigree állatkaják, és az Uncle Bens's rizs) gyártója, az amerikai Mars. A Vox átnézett 100, a vállalat által szponzorált kutatást, és arra a nem túl meglepő eredményre jutottak, hogy azok nagy része a csoki pozitív hatásait taglalja – legyen szó az édesség szíverősítő tulajdonságairól, vagy arról, hogy segít a betegségek leküzdésében.
A száz tanulmányból kettő volt, ami semleges vagy negatív hatásról számolt be.
További részletek a cikkben.