A kórházak belső minőség-ellenőrzési rendszere nem kezeli megfelelően a betegek panaszait Novák Krisztina szerint.
A múlt évben főleg a járóbeteg-ellátás területéről érkeztek panaszok a betegjogi képviselők felé, tíz év alatt ugrásszerűen megemelkedett a bejelentések száma – ismertette a Magyar Kórházszövetség konferenciáján Novák Krisztina. A Belügyminisztérium Integrált Jogvédelmi Szolgálatának főigazgatója ezt annak tudja be, hogy egyre tudatosabbak a betegek az ellátáshoz fűződő jogaikat illetően, írja az Index.
A megkeresések számát illetően elmondta, ez 2018 óta is szignifikánsan növekszik, míg hat éve 14 ezer bejelentés történt, már 2020-ra átlépte a kétezret, a 2023-as évben 23 877 panasz érkezett, a 2024-es adatokban minimális, néhány százalékos növekedést várnak. Az emberek egyre tudatosabbak a jogaikat illetően – fűzte hozzá magyarázatként. A bejelentések túlnyomó része, 60 százaléka az egészségügyi ellátáshoz való jogot illetően érkezett, 9 százalék a beavatkozásról az elmaradt vagy a nem megfelelő tájékoztatást nevezte meg. Novák Krisztina megjegyezte, hogy a vizsgálatok szerint a műtéti időpontok áthelyezéséről főként a technológia hiánya, nem megfelelő működése miatt nem informálták a beteget.
Az orvosok részéről pedig alapelvárásnak nevezte meg, hogy a szakzsargonok mellőzésével a beteg számára érthető tájékoztatást adjanak.
A panaszok 13 százaléka ugyanakkor az emberi méltóság megsértésére vonatkozott, a hangnemet, a viselkedést is kifogásolták.
Deli Mária, az Országos Kórházi Főigazgatóság Ápolási és Betegbiztonsági Igazgatóság igazgatója arról számolt be, hogy az ilyen problémák elkerülésére programot indítottak a szakdolgozók kommunikációs készségeinek fejlesztésére. Mindössze 2,5 hónap alatt 62,5 ezer fő képzését bonyolították le. Minden héten 517 csoportban országszerte az egészségügyi intézményekben tréning zajlik a biztonságos betegellátás mellett, a programot jövőre és 2026-ban is folytatják.
Az Integrált Jogvédelmi Szolgálatának főigazgatója megemlítette, hogy Magyarországon 12 szervezethez fordulhat a beteg az egészségügyi ellátásával kapcsolatos kifogásokkal.
Elsősorban az egészségügyi szolgáltatónál ajánlott jelezni,
de a finanszírozási kérdéseket a NEAK,
a fenntartási ügyeket az OKFŐ/egyházak/egyetemek,
a Kormányhivatalok Népegészségügyi Főosztálya a járó-betegellátás,
a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) a fekvőbeteg-ellátási ügyeket,
az etikai kifogásokat a Szakdolgozói, Orvosi Kamara illetve az Egészségügyi Tudományos Tanács kezeli,
bűncselekménynél a rendőrséghez kell fordulni,
az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz,
továbbá illetékes ügyekben a Fogyasztóvédelem,
a Nemzeti Adatvédelmi,
és Információs Hatóság is eljárást indíthat.
A jogérvényesítési utak egymástól függetlenül, párhuzamosan megegyezhetnek. „Előfordult olyan, hogy egy megkeresésre több hatóság is válaszolt, ezek tartalma megegyezett, a formában volt eltérés” – tette hozzá Novák Krisztina. A főigazgató elmondta, tapasztalataik szerint a kórházak belső minőség-ellenőrzési rendszere nem kezeli megfelelően a panaszokat.
További részletek az Indexen.