• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Jelentősen megugrott a betegpanaszok száma a hazai intézményekben

Lapszemle MA 06:23 Forrás: Index
Jelentősen megugrott a betegpanaszok száma a hazai intézményekben

A kórházak belső minőség-ellenőrzési rendszere nem kezeli megfelelően a betegek panaszait Novák Krisztina szerint.

A múlt évben főleg a járóbeteg-ellátás területéről érkeztek panaszok a betegjogi képviselők felé, tíz év alatt ugrásszerűen megemelkedett a bejelentések száma – ismertette a Magyar Kórházszövetség konferenciáján Novák Krisztina. A Belügyminisztérium Integrált Jogvédelmi Szolgálatának főigazgatója ezt annak tudja be, hogy egyre tudatosabbak a betegek az ellátáshoz fűződő jogaikat illetően, írja az Index.

A megkeresések számát illetően elmondta, ez 2018 óta is szignifikánsan növekszik, míg hat éve 14 ezer bejelentés történt, már 2020-ra átlépte a kétezret, a 2023-as évben 23 877 panasz érkezett, a 2024-es adatokban minimális, néhány százalékos növekedést várnak. Az emberek egyre tudatosabbak a jogaikat illetően – fűzte hozzá magyarázatként. A bejelentések túlnyomó része, 60 százaléka az egészségügyi ellátáshoz való jogot illetően érkezett, 9 százalék a beavatkozásról az elmaradt vagy a nem megfelelő tájékoztatást nevezte meg. Novák Krisztina megjegyezte, hogy a vizsgálatok szerint a műtéti időpontok áthelyezéséről főként a technológia hiánya, nem megfelelő működése miatt nem informálták a beteget.

Az orvosok részéről pedig alapelvárásnak nevezte meg, hogy a szakzsargonok mellőzésével a beteg számára érthető tájékoztatást adjanak.

A panaszok 13 százaléka ugyanakkor az emberi méltóság megsértésére vonatkozott, a hangnemet, a viselkedést is kifogásolták.

Deli Mária, az Országos Kórházi Főigazgatóság Ápolási és Betegbiztonsági Igazgatóság igazgatója arról számolt be, hogy az ilyen problémák elkerülésére programot indítottak a szakdolgozók kommunikációs készségeinek fejlesztésére. Mindössze 2,5 hónap alatt 62,5 ezer fő képzését bonyolították le. Minden héten 517 csoportban országszerte az egészségügyi intézményekben tréning zajlik a biztonságos betegellátás mellett, a programot jövőre és 2026-ban is folytatják.

Az Integrált Jogvédelmi Szolgálatának főigazgatója megemlítette, hogy Magyarországon 12 szervezethez fordulhat a beteg az egészségügyi ellátásával kapcsolatos kifogásokkal.

Elsősorban az egészségügyi szolgáltatónál ajánlott jelezni,

de a finanszírozási kérdéseket a NEAK,

a fenntartási ügyeket az OKFŐ/egyházak/egyetemek,

a Kormányhivatalok Népegészségügyi Főosztálya a járó-betegellátás,

a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) a fekvőbeteg-ellátási ügyeket,

az etikai kifogásokat a Szakdolgozói, Orvosi Kamara illetve az Egészségügyi Tudományos Tanács kezeli,

bűncselekménynél a rendőrséghez kell fordulni,

az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz,

továbbá illetékes ügyekben a Fogyasztóvédelem,

a Nemzeti Adatvédelmi,

és Információs Hatóság is eljárást indíthat.

A jogérvényesítési utak egymástól függetlenül, párhuzamosan megegyezhetnek. „Előfordult olyan, hogy egy megkeresésre több hatóság is válaszolt, ezek tartalma megegyezett, a formában volt eltérés” – tette hozzá Novák Krisztina. A főigazgató elmondta, tapasztalataik szerint a kórházak belső minőség-ellenőrzési rendszere nem kezeli megfelelően a panaszokat. 

További részletek az Indexen