• Pollen
    • Inkább a felesleges diéta, mint a tünetek?

      Inkább a felesleges diéta, mint a tünetek?

    • Évről évre súlyosbodhatnak az allergiások tünetei

      Évről évre súlyosbodhatnak az allergiások tünetei

    • OKI: Másodfokú riasztás a parlagfű miatt

      OKI: Másodfokú riasztás a parlagfű miatt

  • melanóma
    • Itt az éves anyajegyszűrés ideje!

      Itt az éves anyajegyszűrés ideje!

    • Esztétikai probléma, vagy rákmegelőző állapot?

      Esztétikai probléma, vagy rákmegelőző állapot?

    • Nagykanizsán több százan vettek részt a melanóma-vizsgálaton

      Nagykanizsán több százan vettek részt a melanóma-vizsgálaton

  • egynapos sebészet
    • Lassan elkészül az orosházi kórház egynapos sebészeti részlege

      Lassan elkészül az orosházi kórház egynapos sebészeti részlege

    • Több műtétet vállalnának az egynapos sebészetek

      Több műtétet vállalnának az egynapos sebészetek

    • Egynapos sebészet: felmérés és tanulságok

      Egynapos sebészet: felmérés és tanulságok

Jó ebédben ott a szelén, de honnan?

Lapszemle 2018.06.21 Forrás: nepszava.hu Szerző:
Jó ebédben ott a szelén, de honnan?

A szelén 25 különféle enzim működését támogatja a szervezetben, így az immunrendszer egészségének megőrzéséhez is elengedhetetlen.

A mostani júniusi zöldségbőségben hajlamos az ember azt hinni, hogy minden szükséges tápanyagot könnyen magához vehet, ha elég változatosan állítja össze az étrendjét. Ám vannak olyan mikroelemek, amelyekből „kontinentális” a hiány. Európa nagy része úgynevezett alacsony szeléntartalmú terület. Az itt termelt növények, hús, és tejtermékek kevesebb szelént tartalmaznak, mint amennyinek természetes úton az emberi szervezetbe kellene kerülnie - írta a népszava.hu.

Amerikai orvosi szaklapokban – például az American Health Journal-ban, az American Journal of Clinical Nutrion-ban – közölt kutatások egyebek mellett arról számoltak be, hogy a szelén képes mérsékelni a szervezetben „rossz” vérzsírok mennyiségét és növelni a jókét. Cinkkel, B6-vitaminnal, A-vitaminnal kiegészítve pedig erős katalizátorként segíti a haj, a bőr, a köröm, a látás, és a csontozat egészségének megőrzését. Naponta minimálisan 55, maximum 400 mikrogrammot ajánlott ebből az ásványi anyagból elfogyasztani. A húsok, a tengeri élelmiszerek, a teljes kiőrlésű gabonák – ha szeléngazdag területről származnak – a szokásos élelmiszer adagok mellett megfelelően elláthatják a szervezetet. Európa nagyobb részén, köztük Magyarországon is a lakosság szelén-pótlásra szorul.

Magyarországon például a vegetáriánus ételek egy-egy adagjával 0-8 mikrogramm, míg a húsos, vagy a halas fogásokkal 10-50 mikrogramm szelén kerülhet a szervezetbe. Nem tartalmazza ezt az ásványianyagot a sárgarépa, de a burgonya, a banán, a zöldbab egy-egy adagjában is csak néhány mikrogrammnyi szelén található. A tej, a tojás, a marhahús, a csirkemell, a marhamáj már sokkal jobb forrás a szelénpótláshoz.

Legolvasottabb cikkeink