2022-ben a betegjogi képviselőkhöz befutott összes panasz mintegy a 3%-a merült fel magánellátókkal kapcsolatban.
Ha orvoshoz mész (akár állami, akár magánellátásban), mindenütt megtalálod kifüggesztve az adott lakóhelyen, területen illetékes úgynevezett betegjogi képviselő nevét, elérhetőségét. Ám tudod-e, hogy milyen ügyekben, mikor, miért fordulhatsz és kellene hozzájuk fordulnod, ha sérelem ér? Érdemes ezen a területen is tisztában lennünk és élnünk a jogainkkal, hiszen a korrekt egészségügyi ellátás hiányosságain inkább csak puffogni, panaszkodni szoktunk – egymás között, illetve napjainkban leginkább a közösségi média felületein - írta a bankmonitor.hu.
A betegjogokkal kapcsolatos tudatosság nőtt az elmúlt évtizedben. Ezt jól jelzi, hogy amíg 2013-ban 9600 panasz érkezett, addig 2022-ben már mintegy 23 ezerre nőtt az Integrált Jogvédelmi Szolgálat (IJSZ) betegjogi képviselőihez beérkező megkeresések száma. (A panaszok száma egyébként legnagyobb mértékben a koronavírusjárvány kirobbanását követő korlátozások idején ugrott meg.)
Az IJSZ beszámolója szerint a 2022-ben regisztrált 22 800 panasz jelentős része épp a nem kielégítő minőségű és mennyiségű tájékoztatás és bánásmód miatt született meg. A betegjogi képviselőket felkeresők 12%-a érezte úgy, hogy neki vagy hozzátartozójának az ellátás során sérült az emberi méltósághoz való joga, az érintettek 9%-a úgy tapasztalta, hogy nem érvényesült a tájékoztatáshoz való joga, 7% az egészségügyi dokumentációba való betekintési jog érvényesülését hiányolta.
A betegjogi képviselők segítségnyújtása egyébként addig tart, amíg a konfliktus (panasz) peren kívüli úton rendezhető. Egy esetleges peres eljárásban a betegjogi képviselők nem vehetnek részt, a feladatuk inkább afféle mediáció elősegítése (közvetítés, egyeztetés) a panaszos és az orvosa vagy az intézmény vezetősége között.
A magánegészségügy szolgáltatásainak igénybevétele természetesen nem garancia arra, hogy mindig, mindenhol azt a minőségű ellátást kapjuk, amelyre a nem kevés pénzünkért számítunk. Erről tanúskodik, hogy – a magánegészségügy igénybevételi számainak ugrásszerű növekedése mellett – emelkedett a magánellátókra beérkező betegpanaszok száma is. 2022-ben a betegjogi képviselőkhöz befutott összes panasz mintegy a 3%-a magánellátókkal kapcsolatban merült fel, ezek zömében a fogászati, a nőgyógyászati és az optikai (szemészeti) ellátásokat érintették.
Az talán biztosan kijelenthető, hogy a magánellátásban dolgozó egészségügyi dolgozók nagyobb figyelemmel, empátiával fordulnak a pácienseikhez, teljesebb körű tájékoztatást nyújtanak a számukra, türelmesebben megválaszolják kérdéseiket, problémáikat. Továbbiak a teljes cikkben