Országos, egységes iskolakezdési szabályozás bevezetését nem tervezi a Minisztérium.
Pontosan egy hét múlva ezen a napon reggel 6 és 7 óra között egymillió magyar iskolás kel majd álmosan és nyűgösen. Jó lenne többet aludni, de lehetséges? Vajon egyszerűbb lenne a szülők, és persze az álmos kamaszok élete, ha egy órával később kezdődne a magyar iskolákban a tanítás? A 9 órás iskolakezdésről kérdezte a jogalkotók és egy szakember véleményét a pénzcentrum.hu.
Kisgyermekkorban talán még nem is akkora probléma a koránkelés, ám egy kamasz szervezetét, idegrendszerét már komolyan meg tudja viselni. Mogyorósi Rebeka iskolapszichológusnak is az a tapasztalata, hogy gyakran fáradtak, kialvatlanok a gyerekek, ami kihat a teljesítményükre is. Ennek okai lehetnek a késői lefekvés, a nagyon korán kelés, a túlzsúfolt óra- illetve napirend, illetve, hogy alapvetően egész nap többnyire levegőtlen teremben ülnek, keveset mozognak.
Jó lenne itthon is kicsit később kezdeni a napot, nyugodtabban tölteni a reggeleket, és a legmeglepőbb, hogy ennek elviekben nincs is akadálya.
"Magyarországon az iskolakezdés pontos időpontját nem határozza meg jogszabály. A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 16. § (1) bekezdése szerint az első tanítási órát reggel nyolc óra előtt - az iskolaszék, ennek hiányában az iskolai szülői szervezet, közösség és az iskolai diákönkormányzat véleményének kikérésével - legfeljebb negyvenöt perccel korábban lehet megkezdeni. Tehát már az is alapvetően helyben, a köznevelési intézményben eldöntendő kérdés, hogy legyen-e nulladik óra, ez nem kötelező, de a jogszabály megadja a lehetőségét azzal, hogy egy bizonyos időpontnál előbbi kezdést megtilt. Amennyiben az iskola később szeretne kezdeni, erre is van lehetősége.
Országos, egységes iskolakezdési szabályozás bevezetését nem tervezi a Minisztérium - válaszolta az Emberi Erőforrások Minisztériuma a Pénzcentrum megkeresésére. Érvek, felmérések, külföldi példák a teljes cikkben