80 milliós büntetést kapott három gyógyszercég.
A kormányzat hiába szigorított az orvosok befolyásolásának szabályain, a gyógyszerfogyást „ösztönző" piaci trükkök továbbra is léteznek. A gyógyszerügyi hatóság az idén 80 millió forint büntetést szabott ki három gyógyszergyártóra, két tucat cég ellen még zajlik az eljárás. Ezúttal az Aramis Pharma, az Actavis Hungary Kft. és az Amgem Gyógyszer-kereskedelmi Kft. bukott 50 millió, 10 millió és 20 millió forintot - írja a Népszabadság.
A lapnak nyilatkozó, a promóciós gyakorlatot jól ismerő szakember szerint még a büntetéssel együtt is megéri ösztönözni az orvost arra, hogy egy adott terméket ajánljon a betegeknek. Orvosi közreműködés nélkül ugyanis a cégek képtelenek állni a sarat a gyógyszerpiacon.
Tavaly január óta 32 eljárás indult a gyártók helytelen promóciós gyakorlata miatt. Az érintett ügyekben a gyógyszerismertetés teljes palettáján fordultak elő szabálytalanságok, így a hatóság talált orvossal kötött színlelt szerződést, illetve tiltott nagy értékű ajándékot. A gyógyszerügyi hatóság szerint a kirótt büntetéseknek van visszatartó erejük. A lapnak nyilatkozó háziorvosok viszont állítják: alig-alig van már promóciós ajándék, illetve bevétel. A cégektől a tíz évvel ezelőtti összegeknek jó, ha négyöt százaléka jut el hozzájuk.
A cégek általában árbevételük 10–20 százaléka közötti összeget fordítanak marketingre, ennek a büdzsének a harmadát pedig kifejezetten az orvosságok promóciójára költik. Ha az orvost sikerült megnyerni, biztos a profit. Minél drágább egy szer, annál gyorsabban termelik vissza maguk az orvosok a gyártók által a saját befolyásolásukra költött összeget - írja a lap.
Elutasítják az általánosítást a gyógyszeripari szövetségek