• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Jön, vagy itt van az internetes gyógyszervásárlás

Lapszemle 2019.05.20 Forrás: marketingpirula.hu
Jön, vagy itt van az internetes gyógyszervásárlás

A jövő érdekes változásokat hozhat, hiszen az internetes egészség/gyógyszervásárlás lehetősége ledönti az országhatárokat.

Az internet egészségügyi információszerzésben betöltött szerepe napjainkban szinte természetesnek mondható. Fontos trend, hogy a csatorna eddig passzív megfigyelői, olvasói egyre aktívabb szereplőkké válnak: kérdeznek, véleményt formálnak és vásárolnak. „Alig” 10 éve még azt találgatta a szakma, hogy az internet milyen mértékben nyerhet majd teret az információszerzésben, hogyan befolyásolja az orvos-beteg vagy patikus-beteg kapcsolatot?  Az akkor távolink tűnő trendek már a mindennapjainkat jellemzik. Érdemes az internetes gyógyszervásárlás alakulását hasonló nyitottsággal szemlélni: hiszen amit ma még távoli jövőnek látunk, az néhány év múlva a jelen lesz - írta a marketing Pirula.

Ma egyre kevesebb idő (és türelem) jut a bolti vásárlásokra, egyre többen választják a beszerzés kényelmesebb formáját. Természetesen a gyógyszer speciális termék, szigorúan szabályozzák, korlátozzák az online értékesítését. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy bár e szabályok „állandók”, a versenykörnyezet változik. Az internetes „egészség-vásárlás” dinamikus bővülésével jelentősen megváltozik a piac, amire nem csak a gyógyszeriparnak, hanem a patikai szektornak is figyelnie (készülnie) kell.

A KSH adatai szerint 2017-ben az internetes kereskedelem 30%-kal nőtt Magyarországon. Az eNet statisztikái szerint az online kiskereskedelmi forgalom értéke akkor kb. 1000 milliárd forint volt, amelynek kb. 55-60%-a a hazai internetezők külföldi vásárlásából származott. A webes tranzakciók száma itthon havonta kb. 1 alkalom, és erre átlagosan 13-15 ezer forintot költenek a magyar vásárlók.

Az online vásárolt termékek sorát a ruhák, táskák, cipők, játékok, ajándékok, ékszerek vezetik, de bármely ország piacát tekintjük, az egészségügyi termékek, közöttük a gyógyszerek is, mérhető nagyságrendben szerepelnek a költési kosárban.

A webes gyógyszerbeszerzés tehát általánosnak még egyáltalán nem nevezhető, de számokban már abszolút mérhető súlya. A gyógyszervásárláskor jelenleg elsősorban akkor jönnek szóba a webshopok, amikor drágább, előre tervezhetően szükséges, nem akut megbetegedéshez kapcsolódó termékre van szükségük a fogyasztóknak. Ilyen esetekben jelentős kedvezményt jelentenek az online felületek alacsonyabb árai, a kiszállítási idő pedig nem jelent hátrányt.

A jövő érdekes változásokat hozhat, hiszen az internetes egészség/gyógyszervásárlás lehetősége ledönti az országhatárokat, és akár külföldi terápiák, egészségügyi megoldások is elérhetővé válnak, jelentősen kibővítve ezzel a versenypiaci környeztet! A folyamatokat csak gyorsítja, hogy néhány éven belül tovább nő a mobilon történő vásárlás szerepe. Az még közelebb hozza a személyre szabott szolgáltatás lehetőségét, amire egyébként a többször említett 16-24 éves korosztály szinte „alapelvárásként” tekint.

A jövőre nézve meghatározó lesz, hogy az egyes piaci szereplők (beleérve az orvosokat és gyógyszerészeket), hogyan, milyen értékesítési stratégiával, kommunikációs stílussal és tartalommal reagálnak a megjelenő új igényekre. Különös tekintettel is az Y, Z generáció tagjainak elvárásaira, akik néhány éven belül aktív szereplőivé, célcsoportjaivá válnak ennek a piacnak is.