Most a betegjogi panaszokat a kórház vezetője vagy fenntartója bírálja el, vagyis nem egy független intézmény.
Hét nap alatt csaknem három tucat olyan történet érkezett a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) betegjogi képviselőjéhez, amelyben saját vagy hozzátartózójuk megtörtént kórházi fertőzéséről számolnak be a panaszosok. A TASZ éppen egy hete indította kampányát a kórházi fertőzések ellen. A jogvédők arra kérik az állampolgárokat, írják meg azokat az eseteket, amelyekben ők vagy családtagjuk kórházi fertőzés áldozatai lettek – írja a Népszava – online.
Terveik szerint az eseteket átadják az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatnak (ÁNTSZ) és egyben azt kérik, hogy a hatóság ellenőrizze soron kívül a panaszokban megjelölt intézményeket, tárja fel a fertőzések okait. A szakhatóságnak 30 napja van arra, hogy az eseteket kivizsgálja és visszajelezzen az eredményekről - tudta meg a Népszava Asbóth Mártontól, a betegjogi-, és önrendelkezési program vezetőjétől.
„Most a betegjogi panaszokat a kórház vezetője vagy fenntartója bírálja el, vagyis nem egy független intézmény. A kártérítési perek évekig húzódnak, drágák, és nagyon nehéz bizonyítani a kórházi fertőzés tényét. Ezen kívül nincs más lehetőség a jogérvényesítésre. Ezért fordulunk az ÁNTSZ-hez, aminek az a feladata, hogy biztosítsa a kórházak szakszerű és jogszerű működését" – mondta Asbóth Márton. Hozzátette: „a kórházban elkapott fertőzésnek ma akkora az esélye, hogy az már álláspontunk szerint a biztonságos betegellátáshoz fűződő alapvető jogot sérti. Az pedig, hogy nincs lehetőség hatékony jogorvoslatra, szintén alapjogsértő."
A betegjogi szakértő szerint az elmúlt egy hétben a hozzájuk beérkező panaszokból egyértelmű: a betegek nagyon is pontosan tudják, hogy a kórházi kezelésük alatt mikor, mi történt velük.