• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Kényszerkata: mi lesz több ezer orvossal, tanárral, nővérrel?

Lapszemle 2022.07.20 Forrás: valaszonline.hu
Kényszerkata: mi lesz több ezer orvossal, tanárral, nővérrel?

Az állam eddig maga is a katát használta olcsó bérezésre, többek között az egészségügy terén.

Ezrek kerültek bajba amiatt, hogy az állam Magyarország legnagyobb kényszerkatáztatója: több ezer bújtatott állami foglalkoztatottat alkalmazhatnak katás vállalkozóként. Tanárok, orvosok, nővérek, gyógytornászok, dietetikusok tömegei kényszerülnek váltani azért, mert az állam eddig maga is a katát használta olcsó bérezésre – főként a részmunkaidős és túlórás foglalkoztatottak számára. Három területen – az oktatás, a szociális ellátás és az egészségügy terén – mutatja be a válaszonline.hu, milyen hatásokkal járhat, amikor az állam nem mondja ki, hogy adót emel, hanem csalót kiált. Önmagára is. 

...

Otthoni szakápolás, megspórolt járulékok

Ha egy idős embert combnyaktöréssel hazaengednek a kórházból, akkor jön képbe az otthoni szakápolás. Fontos területe az egészségügynek, a legtöbben jobban szeretnek a saját ágyukban gyógyulni, mint egy kórteremben, és a legodaadóbb család is csak amatőr betegápoló. Az otthoni szakápolás keretein belül viszont szakképzett nővér, gyógytornász megy ki hetente két-három alkalommal a beteg lakására. Az ő munkáját nem a család, hanem az állam finanszírozza. Elvileg mindenki jól jár ezzel, mert az otthoni ápolás olcsóbb, mint az intézményi ellátás. Ám megint ingoványos területre érkeztünk.

– A vizitdíj hideg levesre sem elég – mondja erről Balogh Zoltán, a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara elnöke. A finanszírozási összeg ugyanis 1700–4000 forint körül alakul óránként, az alja nagyjából ott van, mint a gyorséttermek képzetlen diákmunkásainak bére. Nem csodálkozhatunk, ha a 250 szolgáltató 70 százaléka katáztatja a dolgozóit, ennyi pénzből ugyanis nem jön ki a kedvezményes adózásnál magasabb közteher az elnök szerint. Jó esetben az ápolóknak van főállásuk és mellékállásban dolgoznak a szolgálatoknál, rosszabb esetben viszont nincs bejelentett munkahelyük, főfoglalkozású katásként kénytelenek boldogulni.

Valójában ők ugyanúgy nem vállalkozók, mint a cikkünk elején említett pedagógusok. A helyzet annyiban bonyolultabb, hogy itt is közbeiktattak egy piaci szereplőt (mint az oktatásban a nyelviskola) így az állami pénzek nem közvetlenül landolnak a katás számláján. 

Ám az új szabályok miatt ősztől dolgozóik nem számlázhatnak az otthonápolási cégeknek. A könyvelők által megoldásként javasolt átalányadózás jóval nagyobb adóteherrel jár, és a fedezetére nem elegendő az állam által fizetett vizitdíj. Ha a kormány nem segít ezen a helyzeten, akkor Balogh Zoltán szerint még a jelenlegi betegek ellátásával is baj lehet. A köztestületek ezért is kérték Novák Katalin államfőt, hogy megfontolásra küldje vissza a parlamentnek a jogszabályt. Nem így tett. Aláírta.

Sürgősségi ellátás, túlmunka a törvényes kereten túl

A kórházak, rendelők ügyeleti és sürgősségi ellátásában hagyományosan háromféle dolgozó van jelen:

  1. az intézmény főállású munkavállalói és
  2. más kórházak másodállásban vállalkozóként beügyelő dolgozói, valamint
  3. olyan vállalkozások is, amelyek az ügyeleti ellátásra specializálódnak, és dolgozókat közvetítenek ki.

Utóbbi kettőben az ügyeletet számlára látják el.

Az így bedolgozó orvosok, asszisztensek vagy mentőtisztek jellemzően főállású szolgálati jogviszonnyal rendelkeznek. A vállalkozási forma túlórázásra nem csak a közterhek miatt előnyös, de azért is, mert az egészségügyiek hathavi átlagban heti 60 órát dolgozhatnak, ennyiből azonban nem működtethető a rendszer.

Ha már túlvannak az engedélyezett kereten, akkor egy másik közintézményben vállalkozóként ügyelnek tovább. A katázás egyik célja tehát a túlzott túlmunka elrejtése. Az egyetlen terület, ahol kedvező változásról számolhatunk be, éppen ez.

Forrásaink szerint egyes vidéki kórházakban a szolgálati jogviszony bevezetése után megengedték, hogy például egy belgyógyász főállásban a saját osztályán dolgozzon, mellékállásban pedig ugyanott a sürgősségi osztály dolgozója legyen, mindkettőt bejelentett állami jogviszonyként. Közben viszont láthatóvá vált a dolgozók túlterhelése, amit a katáztatással könnyű volt elrejteni. 

A jó jelek még csak feltünedeznek, nem általánosak, a Magyar Orvosi Kamara ellátási nehézségektől tart a kata ellehetetlenítése miatt, és Takács Péter egészségügyért felelős államtitkártól az ágazat számára mentességet kér a jogi személyeknek adott számla tilalma alól. Vagyis fenntartaná a katázást. 

A helyzet nem egyszerű, a nővérhiányt az intézmények úgynevezett bérnővérekkel oldják meg, és ezeket a dolgozókat is gyakran katáztatják. Úgy látszik, ezt sem lehet majd az új törvény hatálybalépése után. A szakdolgozói kamara elnöke szerint nem ritkán a háziorvosok mellett is gyakran „vállalkozó asszisztensek” dolgoznak, akiknek jó része szintén nem állná ki a cikkünk elején idézett próbát. Balogh Zoltán ezért is gondolja, hogy csak 2023-tól kellene hatályba léptetni az új rendelkezéseket, amire a kormány – legalább a saját intézményeit – fel tudja készíteni a változásokra. 

Jónéhány olyan terület marad még, ahol az állam közvetlenül vagy közvetve katáztatásra készteti a munkavállalóit. Írásunkban nem törekedtünk teljességre (nem térünk ki például a nagy állami beruházásokra, amelyek nyertes építőipari vállalkozói nem egyszer katáztatják, vagyis bújtatott foglalkoztatásban fizetik ki a dolgozóikat). Szerettük volna bemutatni, hogy a nagymértékű adóemelés indokául szolgáló bújtatott foglalkoztatás még a legnagyobb állami szolgáltatói területeken, az oktatásban, a szociális ellátásban és az egészségügyben is tömegével van jelen. Amennyiben a kormány valódi célja a foglalkoztatás tisztítása, az érintettek nyugdíjának biztosítása – ahogy a kormányfő fogalmazott –, akkor a legsérülékenyebb munkavállalók ezrei számára meg kellene mondaniuk, mi történik majd velük szeptembertől. Ki fedezi majd és miből foglalkoztatásuk kifehérítésének költségeit. Egyébként a kényszerkatázás után jöhet a kényszer-átalányadózás korszaka. Szürkefoglalkoztatás adóemeléssel.