Az innovatív vagy originális készítmények fejlesztése akár tíz-tizenöt évig is eltart, a kutatásuk sokmilliárd forintot visz el.
Az elmúlt két évben összesen 480 generikus (utángyártott) termék kapott magyarországi forgalomba hozatali engedélyt – áll az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet honlapján - írta a vg.hu. Néhány hete a Teva jelentette be, hogy debreceni alapanyag kutatás-fejlesztési központjában az idén hat új generikus gyógyszerhatóanyag fejlesztését fejezte be, amelyeket a daganatterápiában, az anyagcsere-betegségeknél vagy az aneszteziológiában használnak majd. A Tevánál folyó, új generikus gyógyszerhatóanyagok fejlesztését célzó projekt összköltsége meghaladta a 905 millió forintot, ehhez a magyar állam és az Európai Unió mintegy 325 millió forint vissza nem térítendő támogatást adott.
A Richternél is számos terápiás területen folyik a generikus termékek fejlesztése, de egyre kevesebbszer van erre mód a lejáró originális szabadalmak csökkenő száma miatt, és ez a trend középtávon is várhatóan fennmarad – mondta a társaság a Világgazdaságnak. Mint hozzátették, a Richter – üzleti modellje szerint – elsősorban az innovatív, magas hozzáadott értékű területekre koncentrál. A társaság – és általában a gyógyszercégek – az éves árbevételük 10-15 százalékát költik kutatás-fejlesztésre, ez tavaly a Richter esetében majdnem 40 milliárd forintot tett ki.
Az innovatív vagy originális készítmények fejlesztése akár tíz-tizenöt évig is eltart, a kutatási költségeik sok milliárd forintot visznek el. A generikusak viszont 250-400 millióból is előállíthatók, és a velük kapcsolatos vizsgálatokra is elég lehet egy év. A generikus gyógyszer olyan, új fejlesztéssel előállított készítmény, amelyet az originális vagy innovatív gyógyszer szabadalmi idejének lejárta után gyártanak és törzskönyveznek. A termék az eredetivel azonos hatóanyagú, de a fejlesztése annál lényegesen rövidebb ideig tart. Az originális gyógyszerek receptjét a kifejlesztéstől számítva húsz évig védi szabadalmi oltalom, ezen idő alatt a terméket csak a szabadalmazója gyárthatja és forgalmazhatja. Ám ezt követően nyilvánosságra kell hoznia a receptjét, lehetőséget adva az utángyártásra. Ekkortól gyakorlatilag ugyanaz a gyógyszer többféle márkanéven is forgalomban lehet, egymással versenyezve.