• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Légibaleset: beteg volt vagy sem a másodpilóta?

Lapszemle Forrás: Weborvos összeállítás

Ellentmondó hírek jelennek meg a Germanwings gépét elpusztító másodpilóta állapotáról.

Francia ügyészségi forrás szerint szándékosan törte össze a kedden lezuhant Germanwings-gépet a másodpilóta – jelentette több hírforrás. Szándékosan pusztította el kedden a Germanwings A320-as gépét a másodpilóta – közölte Brice Robin, Marseille ügyésze az AP és a CNN híradása szerint. A Lufthansa szerint egyelőre csak találgatnak arról, hogy mi lehetett az Airbust az Alpoknak vezető pilóta tettének motivációja – olvasható a Világgazdaság – online oldalán.

Az ügyészség szerint a fekete dobozon rögzített hangfelvételek bizonyítják, hogy a másodpilóta nem engedte be a fülkébe a visszatérni próbálkozó kapitányt. A hangfelvételek arra utalnak, hogy a felszállás után jó ideig nyugodt volt a hangulat a pilótafülkében, majd a kapitány átadta a másodpilótának az irányítást, és egy rövid időre kiment, valószínűleg WC-re. Amikor megpróbált visszatérni, a másodpilóta nem engedte be. A fekete doboz hangfelvételein ezután is nyugodt lélegzés hallatszik, amiből kiderült, hogy nem vesztette el az eszméletét a másodpilóta.

Az első tiszt szándékosan állította át úgy a műszereket, hogy csökkenthesse a gép repülési magasságát - idézte a sajtótájékoztatón elhangzottakat a lap.

A Wall Street Journal hozta nyilvánosságra a másodpilóta személyazonosságát: Andreas Lubitznak hívták, 28 éves volt, a németországi Montabaurban élt. A Lufthansa közölte: Lubitz tökéletesen teljesített minden pszichológiai teszten, száz százalékosan alkalmasnak minősült a repülésre - olvasható a vg.hu-n.

Depresszióval kezelték a Germanwings-gép elpusztítóját
Hat évvel ezelőtt súlyos depresszióban szenvedett, azóta rendszeres orvosi ellenőrzés alatt állt a Germanwings Airbus A320-as másodpilótája – tárta fel pénteken a Bild német bulvárlap, amely betekintést kapott hivatalos dokumentumokba - idézte a hvg.hu.

Andreas Lubitz "súlyos depresszióban" szenvedett 2009-ben és pszichiátriai kezelésben részesült – állította az újság, miután tanulmányozhatta a német szövetségi légiközlekedési hivatal dokumentumait. A férfi azóta is "különleges és rendszeres kezelésben" részesült – írta a lap, hozzátéve, hogy ezekről információkról tájékoztatta a légiközlekedési hivatalt a Lufthansa német légitársaság.

Lelki betegségre utaló információkat találtak
A német rendőrség a kedden Franciaországban történt katasztrófa körülményeit vizsgáló francia hatóságok felkérésre tartott házkutatást a másodpilóta düsseldorfi lakásában és abban a montabauri házban, ahol szüleivel élt. A házkutatásokra azért volt szükség, mert a francia hatóságok feltételezése szerint a másodpilóta szándékosan vezette katasztrófába a gépet. - idézte a lapot az MTI. A düsseldorfi ingatlan átkutatása nagyjából négy órán keresztül tartott, péntekre virradó éjjel ért véget. A Spiegel Online értesülése szerint arra utaló információkat tártak fel, hogy a 27 éves másodpilóta lelki betegségben szenvedett. Az nem ismert, hogy milyen jelekről, információkról van szó - írta a hírportál.

A Focus hírmagazin az online kiadásában arról írt pénteken, hogy a fiatalember lakásában különböző tárgyakat és iratokat foglaltak le, köztük "valami nagyon fontos, döntő jelentőségű" dolgot. Hivatalosan egyelőre nem erősítették meg, hogy a házkutatás révén sikerült áttörést elérni a tragédia feltárásban. A lefoglalt holmikat még alaposan meg kell vizsgálni, és "majd elválik", hogy van-e közöttük a szerencsétlenséget magyarázó bizonyíték - mondta egy rendőrségi szóvivő a Die Welt online kiadásának beszámolója szerint. ű

Frissítés:
A lezuhant Germanwings-gép másodpilótájának lakóhelyén lefoglalt anyagok alapján feltételezhető, hogy a férfi beteg volt, és ezt titkolta munkaadója és kollegái előtt - közölte pénteken a düsseldorfi ügyészség. A hatóság szerint Andreas Lubitznak a katasztrófa napján betegállományban kellett volna lennie - írta az MTI kora délután. A közlemény szerint a csütörtökön végrehajtott házkutatások során nem találtak búcsúlevelet vagy más dokumentumot, amelyben a másodpilóta jelezte volna, hogy a kedden Franciaországban történt katasztrófa előidézésére készül. Ugyanakkor találtak a másodpilóta egészségi állapotára vonatkozó dokumentumokat, amelyek arra utalnak, hogy beteg volt és orvosi kezelés alatt állt.

A lefoglalt iratok között betegállományba helyezésről szóló aktuális, a keddi napra is vonatkozó, összetépett dokumentumok is voltak, ami arra utal, hogy a másodpilóta titkolta betegségét - közölte az ügyészség.

Csak felvételkor van pszichológiai vizsgálat a pilótáknál
"2001. szeptember 11. előtt a pilótafülkék ajtaját egy rúgással be lehetett törni. A terrorcselekmény világított rá arra, hogy a pilótafülkéket meg kell védeni. Azóta minden légitársaságnál megerősítették az ajtókat, azokat emberi erővel már betörni nem lehet, a Lufthansa gépeken még kamera is van" - magyarázta Pető György az InfoRádió rendkívüli Aréna című műsorában.

A biztonsági ajtó három módon működik: vagy a pilóták által belülről nyitható, vészhelyzet esetén egy tikos kóddal, egy kódpanellel nyitható, illetve ha egy terrorista akar behatolni - például megfenyegeti a stewardesst -, erre az eshetőségre lett a rendszerbe építve egy LOCK zár-gomb, amelyet ha a pilóta a fülkében folyamatosan nyomva tart, akkor kívülről lehetetlen az ajtót kinyitni - ezt tartotta nyomva a Germanwings másodpilótája.

A szakértő kiemelte: "ilyen esetben nincs esély bejutni fülkébe, mert a LOCK-gombot nem lehet felülbírálni." Az InfoRádiónak nyilatkozó szakértő kiemelte: "orvosi, egészségügy alkalmassági vizsgálaton átesnek évente a pilóták, önbevallásos alapon. De pszichológia teszt nincs. Fél évente a repülési kézséget ellenőrzik szimulátoron."