Egy kerékpáros mentő évente 80 ezer fontot (kb. 37 millió forintot) takarít meg azzal, hogy az általa ellátott esetekhez nem kell mentőautót küldeni.
Egyelőre nem tudni részleteket arról, hogy a biciklis elsősegélynyújtó mentődolgozókat milyen felszereléssel és milyen feladatokra alkalmaznák. Egy szakember a telex.hu-nak azt mondta: látni kellene ezt, mert megfelelő szervezéssel javítani lehetne a mentőkocsikon dolgozó személyzet terheltségét. A 112-es segélyhívóra érkező bejelentések 70 százaléka általában nem igényel semmilyen intézkedést, mert téves tárcsázás vagy szándékos telefonbetyárkodás történik. 10 százalékban a telefonálók csak információt kérnek, amelyet a diszpécser adott esetben meg tud adni, és csak a hívások 20 százalékában kell kivonulni az esetekhez.
De azokat az eseteket is el kell különíteni, ahova a mentőknek ki kell vonulniuk. Az esetek súlyosságától függően nem véletlenül vannak különbözőképpen felszerelt és különböző képzettségű személyzettel dolgozó mentőegységek. Az igazán súlyos esetekhez oxyológus szakorvos vagy mentőorvos által vezetett team megy ki egy jól felszerelt rohamkocsival, máskor viszont elég, ha egy mentőszakápoló érkezik a helyszínre. Sok olyan eset van, amikor a mentőknek nem is kell kórházba szállítaniuk a beteget, az az ellátása után otthonában maradhat vagy az utcáról saját lábán, esetleg segítséggel tud hazamenni vagy orvoshoz.
Az Egyesült Királyságban több mint 25 éve használnak kerékpárokat Londonban és más nagyvárosok központjaiban. A Cycle Response Unit (CRU) tagjaként Londonban már kb. 50 kerékpáros mentő dolgozik egyszerre leginkább a forgalmas West Enden, a Kingston városközpontban, a Cityben, a St. Pancrasban vagy a Heathrow repülőtéren. Elsősorban a mentőautóval nehezen megközelíthető helyekre vezényelik ki őket, így zsúfolt sétálóutcákba, parkokba, parkolóházakba, metróállomásokba.
Az angol egészségügyi szolgálat (NHS) honlapján olvasható adatok szerint a kerékpáros elsősegélynyújtók évente 16-17 ezer hívásra érkeznek elsőként, átlagosan hat perc alatt ott vannak a bajba jutottaknál. Az NHS adatai azt mutatják, hogy a riasztások több mint felében a biciklis mentősök helyben el tudták látni a pácienseket, nem kellett mentőautót hívni a helyszínre. További részletek a cikkben