Az OrthoGraph Kft. fejlesztésével pontosan nyomon követhetőek egy kórház épületében végzett takarítások, hatékonyan ellenőrizhető az elvégzett munka.
A kórházi fertőzések elleni küzdelem az ellátórendszer egyik legnagyobb kihívása, még ha nem is szívesen beszél erről a szakma. Erre kínál megoldást egy magyar innováció: az OrthoGraph Kft. fejlesztésével pontosan nyomon követhetőek egy kórház épületében végzett takarítások, a szokatlan eltérések, hatékonyan ellenőrizhető az elvégzett munka. A vg.hu Korbuly Ádámot, az OrthoGraph Kft. alapítóját, technológiai igazgatóját kérdezte a megosztott első díjat kapott fejlesztésökről.
Korbuly Ádám a lapnak elmondta, a cégük elsődleges tevékenysége egy nemzetközileg is elismert egyedülálló technológiai fejlesztés, melynek révén úgynevezett digitális ikret készítenek az épületekről. „Olyan technológiát találtunk ki, amellyel rendkívül gyorsan és nagy pontossággal lehet épületeket felmérni és grafikusan leltározni. A digitális iker teljes valójában kiszolgálja az épület üzemeltetését az épület üzemeltetési vagy használati életciklusában. Már a kivitelezés kezdetétől egészen a lebontás végéig adjuk ezt a technológiát és a szolgáltatást is – mondta el. (...)
„Azt találtuk ki, hogy tegyünk minden helyiség ajtajára egy RFID csipet a középső zsanér fölé, és mondjuk azt, hogy amikor a takarító személyzet a munkáját végzi, pittyentsen egyet, amikor bement, meg amikor kijött. Ha ezt minden egyes helyiségben megteszi, akkor le lehet kérdezni, hogy mit csinált aznap, melyik helyiségben mennyi időt töltött”
„Az adatokból minta keletkezik, hogy az adott helyiséget általában mennyi idő alatt lehet kitakarítani. A szoftverünkkel azon nyomban kiszűrhetők a kritikus vagy veszélyeztetett helyiségek, a szokatlan eltérések, ami innentől kezdve megint életet menthet” – ismertette Korbuly Ádám a fejlesztés lényegét.
Tehát ott van a modell, akkor miért ne vihetnénk fel az összes ágyat, vagy az összes orvosi műszert, ráadásul az állapotuk megjelölésével? – folytatta tovább a szakember. Ha épp megjelenik fejlesztésre pénz a kórházi büdzsében, akkor azonnal le lehet hívni egy listát, hogy mely eszközök vannak a legrosszabb állapotban, mit kell felújítani.
„Ha már az ágyakat is nyilvántartjuk, és azokon is van egyedi azonosító, mi lenne, ha hozzákapcsolnánk a betegeket. Ami azért fontos, mert ezek az ágyak néha mozognak, meg a betegek is mozognak, így tervezhetővé válik, hol vannak éppen szabad helyek – mondta.
Példát is hozott: ha van egy járvány, és le kell zárni egy egész szintet a kórházban, akkor azonnal meg lehet nézni, hogy mennyi ágy áll rendelkezésre, hol van gázkiállás, melyik működik, melyik már nem. Az egész napi működés hatékonysága növelhető, véli. De továbbgondolva: felmérések szerint egy nővér 15 km-t gyalogol egy nap a munkaideje alatt. Mi van akkor, ha megnézzük az alaprajzot és megpróbáljuk optimalizálni. Rengeteg utat meg lehetne ezzel spórolni, utalt a további alkalmazási lehetőségekre Korbuly Ádám.
További részletek a tejles cikkben