Miután személyesen átéltem az oltást, már értem, hogy az operatív törzs orvosai miért azt kérték, amit aztán megvalósítottunk.
Az Ikarus élen jár az elektromos hajtású buszok gyártásában – nyilatkozta a Magyar Hírlapnak Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke. Beszélt arról is, hogy miben tud segíteni a világjárvány megfékezésében a cég, és miként kell átalakítani egy járművet ahhoz, hogy megfeleljen a legszigorúbb egészségügyi feltételeknek és rendelőként és mozgó oltópontként is tudjon működni.
– Az Ikarus kifejlesztett egy olyan Medical e-Bus-t, azaz orvosi buszt, amelyik részben képes pótolni a vidéki körzeti rendelők hiányát úgy, hogy mozgó rendelőként tud működni, másrészt pedig a koronavírus-járvány időszaka alatt oltópontként is használható, így is segítve az egészségügyet. Itt kapcsolódnék vissza a kérdéséhez, ugyanis miután személyesen átéltem az oltást, már értem, hogy az operatív törzs orvosai, akik részt vettek a Medical e-Bus belső kialakításában, miért azt kérték, amit aztán megvalósítottunk.
– Mondana példákat?
– Két regisztrációs helyet kértek egy buszon belül, hogy saját protokollszoftverük szerint működjön a busz, továbbá két hűtőszekrényt felszerelésnek, egyet a különleges hőfokon tárolandó vakcináknak, egyet pedig az egyéb, hűtést igénylő felszerelésnek. Külön légkondicionáló egységet építenek be, egyrészt a sofőr-, másrészt a rendelőrészbe is azért, hogy ezekben a terekben a megfelelő levegőtúlnyomást külön-külön tudjuk biztosítani, valamint különböző mosdókat a piros és kék zónákba, az orvosi protokollnak megfelelően.
– Hogyan kezdődtek ezek az egyeztetések?
– Ez a folyamat nem most indult, és nem ennek a busznak a fejlesztésével. Az előzmények arra az időszakra nyúlnak vissza, amikor Nyugat-Európában nagyobb terrorcselekmények történtek, és hirtelen kellett nagy tömegben sok sérültet ellátni, szállítani. De kicsit visszatérve a járványra, láttuk, hogy amikor Franciaországban berobbant a vírus, hirtelen megteltek a kórházak, vonatokkal szállították a betegeket, hogy elosszák országon belül. Spanyolországban is hasonló volt a helyzet. Tehát már 4-5 éve is benne volt, és ma is benne van a levegőben, hogy szükséges lenne rendbe rakni az ilyen esetekből adódó betegszállítási problémákat.
– Milyen előírásoknak kell megfelelni?
– A sok közül az egyik legfontosabb az ÁNTSZ. Fontos, hogy nekünk nemcsak arra kellett felkészülni, hogy ezek oltópontok legyenek, hanem gyakorlatilag egy minden előírást betartó orvosi rendelőt szeretnénk működtetni. Orvoshiány van, nemcsak Magyarországon, hanem nyugaton is, ezt mindenki tudja. De képzelje el, mennyit segít ez jelen helyzetben a kistelepüléseknek! Összeáll tíz falu, megbeszélik, hogy a rendelő a hét melyik napján hol álljon meg. De ez már orvosi, logisztikai kérdés. Ha elő akarjuk segíteni, hogy egy-egy faluban mindenkit beoltsanak egyidejűleg, ilyen szempontból is jó megoldás a Medical e-Bus megfelelő időpontban történő megjelenése.
További részletek a cikkben