• nátha
    • Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

      Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

    • Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

      Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

    • A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

      A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

  • melanóma
    • Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

      Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

    • A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

      A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

  • egynapos sebészet
    • Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

      Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

    • Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

      Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

    • Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

      Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

Majd hétvégén kialussza? Csak hiszi!

Lapszemle 2019.03.03 Forrás: Index
Majd hétvégén kialussza? Csak hiszi!

A hétvégi ráhúzás sem ment meg a kevés alvással járó súlynövekedéstől és a gyengébb inzulinreakciótól, sőt!

Mellélövés arra játszani, hogy a hétközbeni alváshiányt hétvégén bepótoljuk, és nem csak azért, mert a hétvégénk végül majd úgyis máshogy alakul: egy friss kutatás arra mutat rá, hogy a hétvégi ráalvás nem kompenzál az általános alvásmegvonásért, és negatív egészségügyi következmények hozhatók vele kapcsolatba, írja az Index. 

A Current Biology folyóiratban megjelent tanulmány szerzői arra mutatnak rá, hogy az alvás nem igazán olyasféle dolog, ami jól raktározható. A kutatók fiatal felnőttek alvási szokásait és egészségügyi mutatóit vizsgálták, és arra jutottak, hogy a hétvégi ráhúzás sem ment meg a kevés alvással járó súlynövekedéstől és a gyengébb inzulinreakciótól.

A kilencvenes évek óta ismert, hogy a kevés alvás anyagcsere-problémákkal járhat, hízáshoz és kettes típusú cukorbetegség kialakulásához vezethet. 

Húszas éveikben járó kísérleti alanyaikat három csoportra osztották, a legalább napi hét órát alvókra, a keveset (átlagosan öt órát) alvó éjszakázókra, és azokra, akik szintén keveset alszanak, de hétvégén megpróbálnak minél többet pihenni. Az eredmények szerint a hétvégi kompenzálók egészsége semmiben sem jobb a tendenciózusan keveset alvókénál. Sőt: az inzulinreakciójuk nekik volt a legrosszabb a három csoport közül. Úgy tűnik, a hétvégi pótlás nem hogy nem segít, de a hektikus alvásritmus valamiben még ront is a helyzeten.

Legolvasottabb cikkeink