A kutatás-mentési feladatoknál nem kell többet csinálni, mint amit hobbiból; repülni kell a géppel.
Hétfőn volt a hivatalos megalakuló ülése a Magyar Nemzeti Mentődrónpilóták Egyesületének. A szervezet regionális vezetőjével a zichyújfalui Pál Károllyal a feol.hu beszélgetett.
- Igyekeztünk mindent belefoglalni a névbe, ami érzékelteti, hogy mivel foglalkozunk. Ez egy teljesen önkéntes egyesület, civil felajánlásokból és tagsági díjakból tudjuk fenntartani. Döntés született arról, hogy egységes felszerelést és képzést biztosítunk minden pilótának, aki belép. Mindenki a saját régiójában igyekszik megszólítani azokat a pilótákat, akiket érdekelhet ez, akik tudnak időt, energiát áldozni arra, hogy segítsenek. Ezzel párhuzamosan mindenféle szakszolgálatot megkeresünk, rendőrséget, katasztrófavédelmet, mentőszolgálatot, mindenkit, aki ilyen kutatás-mentési feladatokban érdekelt lehet.
- Milyen feladatai lesznek egy drónpilótának?
- A kutatás-mentési feladatoknál nem kell többet csinálni, mint amit hobbiból; repülni kell a géppel. A mögötte lévő hardver és szoftver az, ami dolgozni fog. Erre saját fejlesztése van az egyesület elnökének, ami fotón vagy videón anomáliákat keres. A kutatás-mentési technológia alapja az, hogy a drón elrepül és körbenéz egy bizonyos területet, visszatérve vagy még repülés közben megpróbálják felderíteni azokat a területeket, pontokat, ahol például az eltűnt személy lehet. Visszarepül a pilóta, akkumulátort cserél, ellenőrzik a pontokat a hatóságok, ha sikertelen a keresés, folytatjuk tovább.
Ami igazán újdonság ebben, az maga a dróntechnológia alkalmazása szervezett körülmények között, hiszen például az Egyesült Államokban némely rendőrjárőrt saját drónnal szerelnek fel. Ez Európában, elsősorban Magyarországon ilyen szervezett formában teljesen új.
Használható eltűnt személyeknél, árvizeknél, beállt útszakaszon, mínusz húsz fokban akár dropboxot is el tudunk juttatni, vagy elzárt településre limitált súlykorláttal akár életmentő gyógyszert is szállíthatunk. Nagyobb súlyt csak speciális drónokkal, ún. heavy lifterekkel lehet szállítani, ilyen típusú gépeink nincsenek, de idővel lehetséges.
- Miért hasznosabb a dróntechnológia a kutatás-mentés során, mint egy helikopter?
- Az első és legfontosabb ok, hogy nagyjából tízezer drón van ma magánszemélyeknél Magyarországon, míg állandóan hadra fogható helikopter nagyjából ötven. Ezeket mire értesítik, felszállási rendbe állítják, odaérnek… rengeteg idő. Ez az egyik alapvető oka annak, hogy regionalizáltuk az értesítési rendszert is.
A betegszállításban nyilvánvalóan nem tudunk versenyre kelni. A mentőszolgálati, rendőrségi repülőgépeknek, helikoptereknek ilyen kis magasságban vannak korlátai, míg a drónoknak nincsenek. A részletekről a teljes cikkben olvashat