A háziorvos egy infarktusos beteg mellé kért mentőt a 112-n, de két percen keresztül várt, amíg a mentőkkel tudott beszélni.
Sajtótájékoztatón játszották le azt a 112-es segélyhívón lezajlott beszélgetést, amelyen egy, az Index korábbi cikkében megszólaló háziorvos akart mentőt hívni egy súlyos állapotú beteghez. A cáfolatul bemutatott hangfelvétel megerősíti a cikk állításait: az orvost kétszer kapcsolják át másik helyre és kétszer kell újra elmondani a címet, miközben több mint 2 perc telik el – olvasható az Indexen. A 112-es segélyhívó rendszer idén 4,5 millió hívást fogadott, eddig mindössze 18 megalapozott panasz érkezett, mondta Hablicsek Nikoletta rendőr ezredes. Az egy ember halálával végződő szolnoki tűzesetnél nem a 112-es operátora hibázott, hanem a katasztrófavédelem megyei műveletirányítása. Az Indexhez érkezett levelek szerint a segítséget kérő pontos helymeghatározása továbbra is sok kívánni valót hagy maga után, olvasható az Indexen.
A 112-es segélyhívó rendszert bíráló cikkek miatt sajtótájékoztatót tartott Hablicsek Nikoletta rendőr ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság Ügyeleti Főosztályának vezetője. Ebből az alkalomból cáfolni igyekezett a rendszer hibáiról megjelent beszámolókat, amelyek szerinte elbizonytalanítják a lakosságot. Szóba került az Index cikke is, amelyben egy háziorvos azt írta: egy infarktusos beteg mellé kért mentőt a 112-n, de két percen keresztül várt, amíg a mentőkkel tudott beszélni. Az orvos azt írta: a beteg szerencsére stabil állapotú volt, de szerinte ez a két perc egy újraélesztés alatt vagy instabil beteg mellett elfogadhatatlan.
A sajtótájékoztatón lejátszották a szóban forgó felvételt, amelyen a személyiségi jogok védelme érdekében a hangot eltorzították és az adatokat kisípolták. A felvételt feltehetően az Index cikkének cáfolatául akarták bemutatni, de az elhangzottak épp azt bizonyítják, amiről az orvos írt: igencsak nehézkesen jutott el odáig, amíg a mentőkkel tudott beszélni.
1. Az orvos bemutatkozik és mentőt kér. A 112-es az operátor azonnal kapcsolni is akarja őket, csak rögzíteni akarja a címet. Az orvos ehelyett azt mondja, hogy a traumatológiára kell szállítani a beteget, és ezt a mentősökkel akarja megbeszélni. Az operátor azt mondja: ehhez neki előbb rögzítenie kell azt a címet, ahova a mentőt kéri az orvos. Az orvos megadja a címet, a 112-es operátor ezután azt mondja, "adom a Hajdú-Bihari mentőt". 45 másodperc telik el a hívás beérkezése óta.
2. 19 másodperc telik el. A hívást egy férfihang veszi át valószínűleg a mentők megyei műveletirányításánál. Az orvos ismét bemutatkozik, és ismét elmondja, hogy mentőt szeretne hívni. Mentőt? - kérdez vissza a diszpécser. Mentőt, igen - mondja el újra az orvos, akinek ezután megint el kell mondania a címet és az irányítószámot, majd azt kérdezi az operátortól: "Ennek, mondja, mi értelme van?", és ismét elhangzik, hogy "a mentőkkel szeretnék beszélni". "Én kapcsolom a mentőket" - válaszolja a hang a vonal másik végén, majd az orvos nevét rögzíti, és közli, hogy "kapcsolom akkor a hajdú-bihariakat, jó?" Ezután röviden még megjegyzi ő is, hogy ilyen a rendszer, nem ő találta ki, mire az orvos azt mondja, "tudom, de aki kitalálta, az hülye volt". Az operátor ezután kapcsolja a mentőket. A teljes beszélgetés kb. 50 másodperc.
3. 5 másodperc múlva a debreceni mentők veszik át a hívást.
Hablicsek Nikoletta azt mondta: a konkrét esetben "szó sem volt infarktusos betegről", a felvétel pedig bizonyítja, hogy a protokoll szerint jártak el, és a hívást a legszükségesebb adatokkal egy percen belül továbbították az illetékesnek (aki tehát újra elmondatta az orvossal a címet – a szerk.). Itt hallgathatja meg a teljes felvételt.
A teljes cikk az Indexen olvasható.