Joggal várja el az állampolgár, hogy a biztosításáért cserébe az orvos megfelelő szolgáltatást nyújtson, rendelési időben legyen a helyén.
Az egészségügyben jelenleg folyó ellenőrzésekről szóló negatív hírek köszönőviszonyban sincsenek a valósággal – mondta a Magyar Nemzetnek a Belügyminisztérium egészségügyi államtitkára. Takács Péter felhívta a figyelmet: az ellenőrzések a betegközpontú egészségügyi ellátás hatékonyabbá tétele érdekében, szakszerűségi és hatékonysági célok alapján történnek.
– Nagyon kártékony, amikor valótlanságokkal és riogatásokkal folyamatosan aláássák az egészségügybe vetett bizalmat, mert ha valami baj van, csak az állami ellátórendszerre számíthat a beteg – jelentette ki lapunknak a kórházi ellenőrzésekről elterjedt álhírekről a Belügyminisztérium egészségügyi államtitkára.
Takács Péter a lapunknak adott interjúban hangsúlyozta: mindenhol bevett gyakorlat – így az egészségügyben is –, hogy időnként ellenőrzéseket tartanak. Kifejtette, hogy ennek három típusa van: a tiszti főorvos szakmai, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő finanszírozási ellenőrzést végez, és vannak feladatok, amelyeket a fenntartónak kötelessége ellenőrizni.
Az államtitkár felidézte, hogy a Belügyminisztériumban létrehoztak egy főosztályt, amely koordinálja, összehangolja és irányítja a háttérintézmények ellenőrzési tevékenységét. Mint fogalmazott, az ellenőrzések a betegközpontú egészségügyi ellátás hatékonyabbá tétele érdekében, szakszerűségi és hatékonysági célok alapján történnek.
A vizsgálat során áttekintik az állami fenntartású intézményeknél és szolgáltatóknál a betegjogok biztosítását, a betegvárakozást és a betegvárólisták kialakulásának okait, illetve az állam által biztosított anyagi források hatékony felhasználását is vizsgálják.
– Az ellenőrzések célja tehát, hogy minden magyar állampolgár hozzáférhessen az állapotának megfelelő ellátáshoz – fogalmazott az államtitkár.
Takács Péter elmondta: három területet vontak most ellenőrzés alá. Egyrészt monitorozzák, hogy az egészségügyi szolgáltatók megfelelnek-e a személyi és tárgyi minimumfeltételeknek. Felidézte, hogy a háziorvosok esetében ez már tavaly megtörtént: kimentek a felszólítások, volt utóellenőrzés, és mára gyakorlatilag minden háziorvosi praxis megfelel az összes előírásnak.
– Az alapellátásban és a járóbeteg-szakellátásban azt is ellenőrzik, hogy rendelési időben ott van-e az orvos, valamint az asszisztens – mondta az államtitkár. Takács Péter kifejtette: az alapellátás ellenőrzése során az látszott, hogy sok esetben a háziorvos elfelejti bejelenteni, hogy megváltozott a rendelési ideje. Kiderült, hogy az EgészségAblak applikációban feltüntetett rendelési idő nem fedi a valóságot, ezért az érintett orvosok kaptak egy felszólítást, hogy igazítsák ki a rendelési időt.
– Ennél viszont nagyobb probléma, ha rendelési időben nincs ott az orvos – mutatott rá az államtitkár. Elmondása szerint sok lakossági bejelentés érkezett azzal kapcsolatban, hogy a háziorvosok egy része a Covid-járvány alatt teljesen átszokott az online rendelésre, magyarán az asszisztens ott van a rendelőben, az orvos azonban nem elérhető.
Takács Péter szerint joggal várja el a magyar állampolgár, hogy a biztosításáért cserébe az orvos megfelelő szolgáltatást nyújtson, tehát rendelési időben legyen a helyén.
További részletek a magyarnemzet.hu-n.