Népszerű kórházakat és osztályokat keres az egészségügyi államtitkárság.
Az egészségügyi államtitkárság feltérképezi, hogy a betegek melyik kórházhoz, osztályhoz fordulnak, ha ellátásra van szükségük. Az elemzéshez az Országos Egészségbiztosítási Pénztár betegforgalmi adatbázisának személytelenített verzióját használják majd, a cél pedig az, hogy jól láthatóvá váljanak minden orvosi szakágban a „népszerű" ellátóhelyek - idézi a Délvilág cikkét a delmagyar.hu.
Mire használják az adatokat?
Mint minden központi felmérést, ezt is bizonyos fenntartással kezelte több, általunk megkérdezett intézményvezető. Kiemelték: minden statisztikát arra lehet felhasználni, amire akarnak – az eredmények akár okot adhatnak újabb osztálybezárásokra is. Hogy van-e ilyen szándék, arról a lap megkérdezte az államtitkárságot. Azt is tudakolták: mikor, hogyan és milyen szempontok alapján készül a vizsgálat. Lapzártáig nem kaptak választ.
A döntést, hogy mely intézményt választják, a sürgősségi eseteket leszámítva – amikor területileg adott, ki hova utalható – többnyire korábbi tapasztalatok alapján hozzák meg a betegek. Sok esetben azért ragaszkodnak a helyhez, mert már jártak ott, és pozitív tapasztalataik voltak. Ha viszont tanácstalanok, szakemberre bízzák a választást.
– Viszonylag gyakori, hogy megkérdezik a háziorvost, mit javasol – mondta el Szilárd András, a Háziorvosok Csongrád Megyei Egyesületének elnöke. – Ez főleg szakrendelések kiválasztásánál és a műtéti szakmákban jellemző. Mi a korábbi tapasztalatokat tudjuk figyelembe venni, illetve ha van személyes ismeretség, az is sokat számít.
Mindezek alapján kialakulnak a preferált intézmények – vagy leginkább szakemberek. A választás ugyanis a legtöbb esetben emberfüggő. Ezt emelte ki Pál Attila, a Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ elnöke is. – A betegek többnyire az orvoshoz mennek, mindegy, hol dolgozik – fogalmazott a professzor. Hozzátette: a minisztériumi felmérés egyfajta pozitív visszacsatolás lehet az intézményeknek.
Hasonlóan értékelte a népszerű ellátóhelyek feltérképezésének kezdeményezését Baráth Lajos, a makói kórház főigazgatója is. Mint mondta, több mint 10 éve van az intézménynek saját betegelégedettségi vizsgálata, amelyből kiderül: az itt megfordulók 90 százaléka elégedett az ellátással. – Ez arra utal, hogy népszerűek vagyunk, bízom benne, hogy az államtitkársági felmérés is hasonló megállapítást tesz.