• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Nehéz helyzetben a kórházpedagógusok

Lapszemle Forrás: nepszava.hu

Iskoláskorú gyerekek tízezrei maradnak pedagógiai ellátás nélkül az egészségügyi intézményekben.

Se képzés, se egységes ellátórendszer, így szakemberből is alig van a hazai kórház-pedagógia területén, iskoláskorú gyerekek tízezrei maradnak pedagógiai ellátás nélkül az egészségügyi intézményekben. Noha az Alaptörvény és a köznevelési törvény is előírja, hogy az alap- és középfokú oktatásnak mindenki számára ingyenesnek és hozzáférhetőnek kell lennie, a betegség miatt rövidebb-hosszabb ideig kórházba kényszerülő gyerekek tízezreit fosztják meg ettől a jogától csak azért, mert az állam évtizedek óta nem épített ki egységes, országos kórház-pedagógiai ellátórendszert. A legutóbbi adatok szerint 2015-ben összesen 221 315 gyermek fordult meg a kórházak csecsemő- és gyermekosztályain, illetve a gyermek- és ifjúságpszichiátriai osztályokon, ám csak töredékük kaphatott pedagógiai ellátást, elsősorban a kórházi tanárok hiány miatt – írja a Népszava – online.

A köznevelési törvény szerint az iskolának tanulónként átlag heti tíz óra áll rendelkezésre azon diákok felkészítésére, akik betegség miatt magántanulói státuszba kerültek, ám arról, hogy ez miként történjen meg, már nem esik szó. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának állásfoglalása ugyan megjegyzi, hogy a betegség miatt kórházba került gyermek szülőjének kell kezdeményeznie a magántanulói státuszba vételt az iskolánál, melynek kötelessége gondoskodni a diák pedagógiai ellátásáról (akkor is, ha a gyerek nem az iskola körzetében lévő kórházban van), ám a gyakorlatban ez csak ritkán történik meg - legalábbis a Kórházpedagógusok Egyesülete szerint.

A szervezet szerint az eljárás hosszadalmas, bürokratikus, kevesen ismerik, ráadásul a legtöbb iskolában nincs erre felkészült tanári csapat. Jobb híján a lyukasórás pedagógusokat küldhetik az egészségügyi intézményben, ez azonban ellentmond az ENSZ Gyermekjogi Egyezményében, illetve a Kórházban Kezelt Gyermekek Európai Egyesülete Chartájában megfogalmazott iránymutatásoknak is. Kórházpedagógus pedig csak a kórházak töredékben van, de még az ő munkájukhoz is gyakran hiányoznak a tárgyi feltételek, külön tanulószobát is csak nagyon kevés helyen biztosítanak.

Nem tudunk minden gyermeket ellátni. Akik hosszabb ideig fekszenek a kórházban, övék a prioritás, a többiekkel csak akkor tudunk foglalkozni, ha jut rájuk idő - mondta Orosházi Katalin, aki a Kórházpedagógusok Egyesületének aktivistájaként több évtizedes tapasztalattal rendelkezik ezen a területen.