A koraszülöttek és a beteg újszülöttek az egyéb korcsoportoktól lényegesen eltérő ellátást igényelnek.
A sajátos ellátást nemcsak az erre szakosodott (neonatális) intenzív központokban, hanem a szállításuk ideje alatt is biztosítani kell. Ezeket a "mozgó intenzív osztályos" feladatokat végzik országszerte az úgynevezett neonatológiai rohamkocsik, amelyek 9 centrumból riaszthatók a hét minden napján, annak minden órájában – írja a nepszava.hu portálja.
A központi régiót - Magyarország 40 %-át - a Peter Cerny Alapítványi Mentőszolgálat (PCAM) 25. éve látja el. Multifunkciós rohamkocsijai egyszerre két baba biztonságos szállítását képesek biztosítani, nagy gyakorlatú szakorvosaikkal, és szakasszisztenseikkel.
A mindenkori egészségügyi kormányzat az elmúlt 25 évben a koraszülöttek mentésére sohasem tudott elegendő költségvetési támogatást biztosítani, ezért a hiányzó források előteremtését ezek a mentőegységek alapítványi formában próbálják meg kiegészíteni - közölte dr. Somogyvári Zsolt, az alapítvány szakmai vezetője.
Ez a mi esetünkben azt jelentette az elmúlt évtizedekben, hogy a működtetéshez szükséges pénz közel felét-harmadát kellett saját magunknak évente összegyűjteni, mindamellett, hogy az elhasználódott autókat, nagy értékű műszereket is folyamatosan cserélni kellett. Így került sor többek között 19 mentőautó felszerelésére, illetve cseréjére 1988-óta, amely nem kis terhet rótt az alapítványra. Sajnos – folytatta dr. Somogyvári Zsolt - az inkubátorparkunk mára már úgy elöregedett - 12-24 éves készülékekkel dolgozunk - hogy cserére szorulna legalább a fele. A 7 lélegeztetőgéppel kiegészített intenzív szállító inkubátorunkat (darabja 120 millió forint) ráadásul csak egyszerre szabad megújítanunk annak érdekében, hogy az autóink egymással csereszabatosak maradhassanak. Az egységes 6-7 autós flotta nélkül ugyanis a rendszerünk csak fennakadásokkal tudna működni, az általunk ellátott hatalmas területen – húzta alá Peter Cerny Alapítványi Mentőszolgálat szakmai vezetője.
Mivel az átlagos napi esetszám akár a 25-öt is eléri - amelyet 3-4 mentőautó lát el -, ezért a rohamkocsik irányítása nagyon nagy odafigyelést, és a pillanatnyi helyzetük ismeretét igényli mind a szolgálatvezető orvostól, mind a 24 órás diszpécserszolgálatot ellátó kollégától. A mozgó intenzív osztályként működő szolgálat megszervezése óta igényként merült fel a nyomkövető rendszer használata. Ezt a hiányt szüntette meg az iData Kft. felajánlása.
Az alapítvány szolgálatvezetőjének és diszpécserének a napi feladatellátásban igen nagy könnyebbséget jelent az autók pillanatnyi helyzetének ismerete, hiszen a logisztikai döntések meghozatala leegyszerűsödik. Az autók időben érkezése, a váratlan helyzetek kezelése, az egyidőben érkező hívások megoldása, a feladatok rangsorolása a nyomkövető rendszer segítségével optimalizálható, ami lényegesen csökkenti a koraszülöttek megbetegedéseinek és szövődményeinek kockázatát. A logisztikai előnyök mellett jogi szempontból igen komoly védelmet jelent, hogy a nyomkövető segítségével objektíven rögzíthető a kék fény-, és szirénahasználat módja. A kontroll lehetőség, a visszakereshetőség és listázhatóság egy esetleges bírósági megkeresés során védelmet jelent az alapítvány számára – emeli ki a portál.
A mentőszolgálat az elmúlt időben 90 kórháznak nyújtott éjjel-nappal elérhető segítséget, biztosítva ezzel Budapestet és az azt körülvevő 130-140 km sugarú körzetet, tehát Nógrád, Heves, Pest, Fejér (Mór kivételével), Komárom-Esztergom megyéket, illetve Jász-Nagykun-Szolnok megye északi és nyugati, valamint Somogy megye északi részét. Ezen a területen a magyarországi lakosság közel fele él.