Öt évvel ezelőtt a vezetők a fiókjukból előhúztak egy kupac önéletrajzot, válogathattak a jelöltek között.
Nagyot fordult a világ az elmúlt 15 évben: míg a 2000-es évek legelején halmokban álltak az önéletrajzok a HR-esek asztalán, addig ma mindent be kell vetniük annak érdekében, hogy megtalálják a megfelelő számú dolgozót. Váradi Judit, a Teva Gyógyszergyár Zrt. HR vezetője osztotta meg tapasztalatait a Pénzcentrummal. Szerinte jó megoldás lehet a nyugdíjasok visszafoglalkoztatása: a hölgyek például 40 év munkaviszony után tudnak elmenni nyugdíjba, de igazából még fiatalok és óriási szaktudásuk van, ami rendkívül hasznos a cég számára. Az interjú a penzcentrum.hu portálon jelent meg.
Pénzcentrum: Immár 15 éve dolgozik HR területen: melyek az elmúlt évek a legnagyobb változásai ezen a területen?
Váradi Judit: Amikor idekerültem a Tevához, a hatóanyaggyártó divízió éppen nagyon nagy bővülés elé nézett. Bizonyos termékeinkkel megcéloztuk az amerikai piacot, ezért fel kellett készülnünk a megnövekedett mennyiségi igények kielégítésére. Óriási kapacitásbővítést kellett megterveznünk és végrehajtanunk. Ekkor hoztuk létre újonnan a sajóbábonyi telephelyet, ami azóta is önálló egységként működik. Ezt a gyárat rekordidő alatt építettük fel, és a bővüléshez kapcsolódó HR feladatokat is rövid határidővel kellett teljesítenünk. Át kellett gondolni, hogy az ottani folyamatokra mennyi munkaerőre van szükség, az mennyibe fog kerülni, milyen szakmaisággal keresünk embereket. Majd ki kellett őket választani, felvenni és betanítani. Ilyen ütemű és mértékű bővülés ritkán adatik meg egy HR-es életében.
Felteszem, ez akkoriban még nem jelentett akkora problémát, mint ma jelentene.
Abban a régióban mindig is nagyobb volt a munkanélküliség, illetve jelentős volt az elérhető szabad munkaerő, akik még kvalifikáltak is voltak. Gyorsabban megtaláltuk a megfelelő szakembereket és könnyedén betaníthattuk őket saját folyamatainkra. Most viszont már az operátorok esetében is nagyobb a verseny: aktívan hirdetnünk kell, akár kapcsolati tőkét is bevonni ahhoz, hogy magunkhoz tudjuk vonzani a potenciális munkavállalókat.
Milyen felületeken hirdetnek?
... Sajóbábonyban az ipari park területén is ki vannak téve a hirdetéseink, bár ott több vegyipari cég is működik, így van konkurenciánk.
Érezni az elszívó hatásukat?
Még nem igazán, de kétségkívül elindult a folyamat. Öt évvel ezelőtt a vezetők a fiókjukból előhúztak egy kupac önéletrajzot, válogathattak a jelöltek között. Ma ehhez képest már aktívan toboroznunk, ötletelnünk kell annak érdekében, hogy felkeltsük az érdeklődést, és megfelelő számú jelöltet tudjunk kiállítani egy-egy pozícióra. Kifejezetten kreatívnak kell lenni a toborzás terén. Tavaly nyár óta Debrecenben már nem igazán hirdetünk az írott sajtóban, inkább az oktatási intézményekkel, iskolákkal keressük, illetve ápoljuk a meglévő kapcsolatokat. Debrecen diákváros, így hangsúlyosan jelen vagyunk az egyetem életében. Két, úgynevezett kihelyezett tanszéke van a Tevának, az egyik a gyógyszerészhallgatókkal foglalkozik, nekik segítünk szakdolgozatot írni. A dolgozat elkészítéséhez témafelelőst biztosítunk és nyári szakmai gyakorlatra is várjuk a hallgatókat. A másik a vegyipari kihelyezett tanszékünk, itt a vegyészmérnök és biomérnök hallgatókat fogadjuk. Szerveztünk korábban nyílt napot is, amikor a telephelyre hívtuk meg a diákokat és bemutattuk a számukra leginkább érdekes és figyelemfelkeltő területeket. Ezen kívül természetesen az egyetemi szakmai napokon is rész veszünk. Novemberben tartottunk is egy rövid bemutatkozó prezentációt a vállalatról, elmondtuk, hogy jellemzően milyen végzettséggel milyen munkakörökbe szoktunk keresni munkavállalókat.
A teljes interjú a portálon olvasható.