A járvány hullámaival együtt változik, mennyire szolidárisak a magyarok az egészségügyi dolgozókkal
A tavaly tavaszi járványhullámban a társadalmi szolidaritás, a segítségnyújtás számos szervezett és spontán formájával találkozhattak az egészségügyi dolgozók, ez azonban a nyári-őszi időszakra jelentősen megcsappant, sőt a hangulat helyenként egyenesen ellenük fordult írja a Qubit.
Egyebek mellett erről beszéltek a résztvevők a Társadalomtudományi Kutatóközpont keddi kerekasztal-beszélgetésén, amelyen Bátyi Zoltán, a 3D nyomtatás a koronavírus ellen kezdeményezés alapítója, Ficzere Andrea, a Magyar Kórházszövetség elnöke és a Fogjunk Össze Egyesület alapítója, Molnár András, a Magyar Vöröskereszt katasztrófa-készenléti referense, Tóth Judit Mária, a Magyar Orvosok Szakszervezetének alelnöke és a Jobbulást Alapítvány vezetője, valamint Feischmidt Margit, a Társadalomtudományi Kutatóközpont kutatóprofesszora cserélt eszmét arról, hogyan alakult Magyarországon a társadalmi szolidaritás a koronavírus-járvány idején, milyen tapasztalatok születtek a társadalmi segítés lehetőségeit illetően, és hogyan változott a helyzet a tavaly tavaszi járványidőszakhoz képest. A beszélgetést Kolozsi Ádám, a Telex újságírója vezette.
Milyen a jó segítés?
Ficzere elmondta, egészségügyben dolgozóknak és családtagjaiknak indított segítő kampányuk honlapján sokféle önkénteskedési formából lehet választani, jelenleg a legfontosabb azonban, hogy pozitív odafigyeléssel, hálával és megértéssel forduljunk a megfáradt egészségügyi dolgozók felé. A segítés negatív formáira is hozott két kirívó példát. Egyrészt vannak olyanok, akik csak bizonyítani akarják maguknak, hogy ők jó emberek, másrészt az utóbbi időben megjelentek náluk az olyan jelentkezők, akik felajánlják az önkéntes munkájukat egészen addig a pillanatig, amíg meg nem kapják a vakcinát, majd továbbállnak.
Ezt a jelenséget megerősítette a Magyar Vöröskereszt munkatársa is, aki elmondta: a segítségnyújtáskor elengedhetetlen a kétirányú kommunikáció, az igények felmérése. Egyeztetés nélkül például nem tudták volna, hogy az egyik megyei kórháznak ágytálmosó berendezésre van szüksége. A jelenleg az Országos Mentőszolgálattal és a Nemzeti Népegészségügyi Központ szakembereivel együtt dolgozó önkénteseik a COVID-mintavételi pontok, telefonos diszpécserközpontok munkájában vesznek részt, kiegészítik a hiányzó intézményi kapacitásokat. Ezekben a feladatkörökben is folyamatos a finomhangolás és a visszacsatolás.ve.