Nem csak ázsiai kuruzslók árulják a csodás gyógyulás, az öregedés megállításának receptjét.
Az emberiség ősi vágya hinni a csodában. Csodás krémek, főzetek, italok annak ellenére is lehetnek népszerűek, hogy sok esetben tudományos tény: semmiféle hatásuk sincs. Elég itt csak a rinocérosztülökre, tigriscsontokra gondolni; az állatokat a kihalás szélére sodorják a kínai hiedelmek és babonák.
De nem csak ázsiai kuruzslók árulják a csodás gyógyulás, az öregedés megállításának receptjét, bármely kozmetikai világmárka reklámjában találhatunk humbug kifejezéseket, amelyek a tudományosság látszatát keltik.
Különösen eredményes néhány nyugati multilevel-marketing (MLM) cég, amely egy-egy alapanyag jótékony hatásait messze-messze eltúlozva igen magas áron ad fogkrémtől tusfürdőn át krémekig mindent az egészséges életmódot kedvelőknek. És nemcsak a tehetőseknek, hanem a naivabb átlagembereknek is. Persze azután indul a pró és kontra hitvita arról, hogy segít-e, hasznos-e, gyógyít-e az adott termék. Erről a témáról olvashatnak cikket a friss Figyelő hetilapban.