A fenntarthatóság és az állami szerepvállalás valóban kizárja egymást?
Az elmúlt hónapokban előtérbe került az egészségügy kérdésköre, különféle médiumokban politikusok, szakértők problémákat fogalmaznak meg, vélemények, publicisztikák jelennek meg, megoldási javaslatok, érvek és ellenérvek hangzanak el. Tekintve a terület kiemelt fontosságát, ez önmagában dicséretes folyamat lehetne, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a napokban megfogalmazott, érzelmeket felkavaró, sőt, gyakran indulatokat kiváltó problémák évtizedek óta fennállnak, így okkal feltételezhetjük, hogy a jelenlegi vihar hátterében politikai motivációk is vannak. Ennek tudható be, hogy különféle gazdasági érdekcsoportok – ráérezve a közhangulat jelentette lehetőségre – ismét behozták a közbeszédbe az ellátóintézmények tulajdonlásának és a többletforrások megteremtésének kérdéskörét - írta le véleményét a Magyar Hírlapban Drexler Donát egészségügyi stratégiai szakértő.
Ahhoz, hogy világosabb képet kapjunk, és érzelmektől mentesen próbáljuk megfogalmazni céljainkat és a céljaink elérését gátló problémákat, elsőként érdemes tisztázni, hogy ez a piac más, mint a többi, mert bár létezik egy élesen elhatárolt keresleti és kínálati oldal – a betegek és a szolgáltatók –, itt, a rendszerben fontos szerepet töltenek be egyéb aktorok is: a biztosítók, valamint a mindenkori állam. Ennek oka, hogy az egészségügyi piacon a piaci automatizmus nem működik, hiszen feltételei nem állnak fenn, és könnyű belátni, hogy bármekkora erőfeszítést is tennénk, nem is állhatnak fenn. Hiányzik a szabad választás a vásárló részéről (nincsenek helyettesíthető termékek, a ritkább, drága ellátások nem decentralizálhatóak), a szolgáltatói oldalra történő belépésnek jelentős korlátai vannak (ellátásbiztonság), és hiányzik a tökéletes informáltság, sőt, kifejezett információs aszimmetria jellemzi (az igénybe vevők nem rendelkezhetnek egzakt információkkal az egyes ellátók profiljáról, szolgáltatásaik minőségi paramétereiről).
Ezért hibát követünk el, ha csak a kereslet (betegek) és a szolgáltatók (kórházak, egyéb intézmények) viszonyrendszerében gondolkodunk, próbálunk következtetéseket levonni, és ugyanúgy hibát követünk el, ha eleve piacidegennek tekintjük a szabályozási oldalt.
Ahhoz, hogy egy társadalomban a forrásteremtés oldaláról mind a kötelező, mind a szabadon választható biztosítás, az ellátások oldaláról pedig mind a közösségi tulajdonú, mind a magántulajdonú intézményi modell előnyei érvényesülhessenek, a hátrányok minimalizálódjanak – azaz ne szakadjon szét az ellátórendszer a tehetősek igényeit és szükségleteit kiszolgáló piaci finanszírozású, magántulajdonú intézményekre, valamint döntően a szegények ellátását szűkös forrásokból megoldani próbáló állami finanszírozású intézményekre – két alapvető feltételre van szükség: szoros társadalmi kohézióra és erős öngondoskodás jelenlétére az állampolgárok részéről. A teljes írás itt