Egy busz átlagosan 225 kilométert tett meg egy hónapban, miközben havonta 1,4 helyszínre sem jutott el.
Két éve még miniszterek adták át, idén alig használták a kormány által rendelt egészségügyi szűrőbuszokat. Pedig nem voltak olcsók, összesen több, mint egymilliárd forintba kerültek. Ráadásul nagy szükség lenne rájuk, hiszen magyarok tömegei halnak meg olyan betegségekben, amik megelőzhetők lennének. Az ennél is drágább mammográfiás szűrőbuszok el sem készültek időben - írta a 444.hu.
A hazai buszgyártást és a magyarok egészségi állapotát is fel akarta turbózni a kormány, amikor két éve több mint egymilliárd forintért vásároltak tíz általános szűrőbuszt. Ezek elvileg arra jók, hogy házhoz vigyék az egészségügyi szűrővizsgálatokat olyan településekre, ahol egyébként nem elérhető ilyesmi. A program idei szakaszát néhány hete zárták le Nógrádszakálban, az ország egyik legszegényebb településén, ahol sokaknak gondot jelent, hogy eljussanak vizsgálatokra Szécsénybe, Balassagyarmatra vagy Salgótarjánba. Surján Orsolya helyettes országos tisztifőorvos azt mondta, a buszok 18 ezer kilométert tettek meg, 109 helyszínen jártak, és csaknem tízezer embert vizsgáltak meg.
A Nemzeti Népegészségügyi Központtól kérdésünkre azt írták, mindezt nyolc hónap alatt, 2019 márciusa és októbere közt sikerült teljesíteni. Vagyis egy busz átlagosan 225 kilométert tett meg egy hónapban, miközben havonta 1,4 helyszínre sem jutott el. A leírás szerint a buszok télen is használhatók, így az sem érthető, miért csak március és október közt üzemeltették őket - írta a lap.
A tíz általános szűrőbusz mellé tíz mammográfiás járművet is rendeltek, összesen 1 milliárd 750 millió forintért. Azt a tendert a H1 Systems Kft. nyerte, amely alvállalkozóként az Ikarus Egyedi Kft.-t bízta meg a gyártással. Végül azonban csak egy busz készült el határidőre, mert a bíróság tavaly júliusban csődeljárást indított az Ikarus Egyedi ellen. A cég csődvédelmet kért, a kormány pedig stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette őket.
A módosított szerződés szerint idén április 30-ig kellett volna leszállítaniuk a kilenc hiányzó buszt,de azóta sem érkezett hír arról, hogy elkészültek volna. További részéetek a cikkben (Fotó: Bartis Gyula/Emmi)