Elengedhetetlen lenne egy egységes képzési és ellátórendszer, valamint protokoll kidolgozása.
Vizsgálatot indított az alapvető jogok biztosa a beteg gyerekek oktatásával kapcsolatban - tudta meg a Magyar Nemzet a biztosi hivataltól. Székely László ombudsman ezúttal annak jár utána, hogyan érvényesül a tanuláshoz való joga azoknak a tanköteles korú diákoknak, akik hosszabb időre kiesnek az iskolából kórházi tartózkodás, illetve otthoni ápolás miatt.
Kevéssé ismert, hogy a tartósan beteg gyerekeknek a kórházi tartózkodásuk alatt is joguk van a tanuláshoz, illetve hogy a súlyos betegség miatt magántanulóként tanulmányokat folytató gyerekeknek egyéni foglalkozáson történő felkészítésére az iskolának tanulóként az osztályos heti időkeretén felül átlag heti tíz óra áll rendelkezésükre. A jogszabály gyakorlati megvalósulása azonban esetleges – mondta a lapnak Tóthné Almássy Monika, a beteg gyerekek oktatási és szociális rehabilitációját elősegítő Kórházsuli program vezetője, aki 15 évet töltött el egy gyermekonkológiai osztályon kórházpedagógusként.
A budapesti gyermekkórházakban, gyermekosztályokon mintegy 25 kórházpedagógus látja el ezt a feladatot a Fővárosi Iskolaszanatórium Általános Iskola és Gimnázium alkalmazásában. Vidéken jórészt csak a megyei kórházakban, főként az onkológiai centrumokban dolgoznak pedagógusok.
– Nincs egységes ellátórendszer és szakirányú kórházpedagógus-képzés, illetve továbbképzés, ami pedig ebben a speciális környezetben, a különös igényekhez való alkalmazkodáshoz elengedhetetlen lenne. Ezek a diákok szociálisan kirekesztettek, legtöbbször teljesen izolálódnak, az alapbetegségük mellett még szorongással, önértékelési problémákkal is küzdenek. Segítség nélkül a gyógyulásuk utáni reintegrációjuk is esetleges, ami gyakran az egész életükre kiható következményekkel jár. Tanításukhoz mindenképp kiegészítő ismeretekre (pszichológiai, egészségügyi, mentálhigiénés) lenne szükség – hangsúlyozta Tóthné Almássy Monika.
Szerinte elengedhetetlen lenne egy egységes képzési és ellátórendszer, valamint protokoll kidolgozása ahhoz, hogy a tartósan beteg gyerekek ne maradjanak pedagógiai ellátás nélkül.