"Nem nőtt, de nem is csökkent az adminisztrációs teher az új rendszerben, ami pedig elvárható lenne".
Nincs internet, megszakad a kapcsolat, nem érkezik meg a kód, nem illeszkednek a szoftverek – ezek a problémák fordulnak elő a legtöbbször az e-recept felírásakor. Egy éve vezették be az elektronikus egészségügyi szolgáltatást, de a használata sokszor gondot okoz még. Az ország keleti felében például több olyan régió is van, ahol sem az orvosok, sem pedig a betegek nincsenek meg papírrecept nélkül - írja a hvg.hu.
A kisebb-nagyobb problémák száma hatalmas, ezért is nehéz a 7,2 milliárdból kifejlesztett e-recept-rendszeren gyorsan változtatni. Pedig elméletben minden egyszerű: elég egy telefon a háziorvosnak, aki csak megírja a receptet, fellövi a digitális térbe, ahonnan a gyógyszertárak letöltik, így az érintettnek csak a patikába kell elmennie. Elvileg. Mert a valóság jóval tarkább.
Egy olvasónk például arról számolt be, hogy miután felíratta a recepteket, elment a patikába, hogy kiváltsa a gyógyszereket, de a gyógyszerészek nem láttak semmit a rendszerben. Telefonos egyeztetés után a háziorvos ismét felrakta a „felhőbe” a gyógyszereket, majd azt javasolta, a beteg próbálja meg kiváltani más gyógyszertárban is, de ott sem látták a gyógyszereit. A háziorvos is kért közben konzultációt, az e-receptért felelős Nemzeti Egészségügyi Alapkezelő (NEAK) azt írta neki, nem zökkenőmentes a rendszer működése. Amit mi sem bizonyít jobban: végül a recepteket a háziorvos postán küldte el a betegnek.
Az EESZT-hez, vagyis az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez 2017. december 15-ig kellett csatlakoznia 3200 patikának. Vartus Gergely illetékes Emmi-miniszteri biztos akkor azt mondta, a nehéz indulás óta "átestünk egy-két verziófrissítésen, finomhangoláson, amelyek eredményeként tényleg nagyon gyors válaszidejű üzemmenetet sikerült létrehozni". Az indulás azonban nem volt zökkenőmentes, akkori cikkünk rengeteg problémáról számolt be, de egy ekkora rendszer indulása általában nem megy problémák nélkül. Nincs internet, megszakad a kapcsolat, nem érkezett meg a kód, nem illeszkedtek a szoftverek, pedig sokan részt vettek fizetős tanfolyamokon is, hogy megértsék a rendszer működését.
Az e-recept legfőbb használói a háziorvosok. Egyikük azt mondja, az neki a gond, hogy nem látja, más orvos mit írt fel korábban a betegének, és így akár ő lehet a sokadik a sorban, aki felírja „az Antivakarint”. Egy másik orvos, aki a tesztüzemben is részt vett, azt írja, az esetek nagy többségében a programmal nincs gond, de sok múlik a háziorvos rendelőjének szerverén. „Az, amivel én dolgozom, gyakorlatilag használhatatlan.”
...
Nem nőtt, de nem is csökkent az adminisztrációs teher az új rendszerben, ami pedig elvárható lenne – írja a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöke, Hankó Zoltán a hvg.hu megkeresésére. "A rendszer stabilitása és működése a bevezetés óta elmúlt lassan 1 évben sokat javult, bár esetenként még mindig kapok olyan jelzéseket, amelyek valamilyen zavarról számolnak be. Ezeket igyekszem az EESZT vezetőivel vagy az informatikai rendszergazdákkal egyedileg kezelni." A patikusok gondjai leginkább abból fakadnak, hogy az orvosok valamit nem megfelelően írnak fel a szoftver vagy felhasználói gyakorlat miatt.
További részletek a cikkben.