A legtöbb óvoda és iskola rendelkezik pszichológus státusszal, de sok esetben nincsenek betöltve a pozíciók.
A legtöbb óvoda és iskola rendelkezik pszichológus státusszal, azonban sok esetben munkaerőhiány miatt nincsenek betöltve a pozíciók, így a gyerekek gyakran ellátatlanul maradnak – mondta a vg.hu-nak adott interjúban Nagy-Kálmánczhelyi Orsolya, klinikai és mentálhigiéniai gyermek és ifjúsági szakpszichológus.
Általában mi a probléma fő oka, mi okozza a magatartászavart?
A különböző típusok hátterében a kiváltó okok is különböznek. Az ADHD esetén elsődleges kiváltó az idegrendszer fejlődésének zavara. A magatartási tüneteket fokozhatja, ha a gyermek nem kapja meg a megfelelő ellátásokat, a megfelelő időben. Az oppozíciós zavar sokszor leginkább gyermekkori depresszió diagnosztizálható, de a nem megfelelő szülői-nevelői attitűd, vagy valamilyen traumatikus életesemény feldolgozatlansága szintén kiválthatja a kórképre jellemző viselkedési mintázatot.
A viselkedési zavar hátterében nagyon gyakran súlyosan bántalmazó, elhanyagoló szülői környezet áll, ahol a szülők a gyermekükhöz hasonló problémákkal küzdenek.
Mi a jellemzőbb, hogy a szülők vagy az óvoda, iskola ismeri fel előbb a problémát?
A magatartászavarok leggyakrabban az első közösségbe kerülés során kerülnek előtérbe, ahol megnehezítik a gyermek normákhoz való alkalmazkodását, társakkal való kapcsolatát. Az ADHD esetében azonban már egészen korai jelek is megfigyelhetőek, melyek már a család számára is gyakran szembeötlőek. A probléma felismerése legtöbbször abban a környezetben történik meg, ahol leginkább feszültséget kelt a gyermek viselkedése. A beilleszkedést, és a tanulást akadályozó viselkedési problémák esetén inkább az óvoda, vagy az iskola jelez a szülő, majd szükség esetén a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálat felé. Ezt a lépést, azonban a szülő önállóan is megteheti, ha szeretne gyermekével kapcsolatban kivizsgálást, vagy konkrét segítséget kérni.
Kötelező az intézményekben pszichológus biztosítása a gyermekek számára?
Jelenleg a legtöbb óvoda és iskola rendelkezik pszichológus státusszal. Azonban sok esetben munkaerőhiány miatt nincsenek betöltve a pozíciók, így a gyerekek gyakran ellátatlanul maradnak. A másik jelentős probléma, hogy sok esetben 450 gyerekre jut egy iskolapszichológus. Emiatt a kerületi Pedagógiai Szakszolgálatok túlterheltsége olyannyira megnő, hogy egy egyéni pszichológiai ellátásra, vagy akár egy szorongásoldó csoportra fél éves várakozás után tud bejutni a szülő a gyermekével. A teljes interjú itt olvasható