• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Sok lakásrendelőre ráférne a fehérítés

Lapszemle 2020.02.19 Forrás: növekedés.hu
Sok lakásrendelőre ráférne a fehérítés

Gyakori, hogy az orvos a magánbeteget az állami ellátásba is beviszi és az ottani infrastruktúrát használja.

A hazai lakásrendelők fehérítésére szükség lenne. Sok orvos délelőtt az állami kórházban, délután a magánrendelőben dolgozik, használja az állami infrastruktúrát, és zsebbe kapja a hálapénzt. Tiszta, korrekt piacra van szükség a magánegészségügyben is, hiszen 300-350 milliárd forintos árbevételű ágazatról beszélünk - nyilatkozta a Növekedés.hu-nak Leitner György, a Primus Magán Egészségügyi Szolgáltatók Egyesületének elnöke.

A magánegészségügy piacából mekkora szeletet hasítanak ki a lakásrendelők?

Azért nincs hivatalos adat, mert egy „szürkezónás” ágazatról beszélünk. Csupán becsléssel szolgálhatok, 300-350 milliárd forintos árbevételű a teljes magánegészségügyi szolgáltatói piac, ennek mintegy kétharmadát fedik le a kisebb szereplők. A szolgáltatók száma sok ezer. Ám itt kell megjegyezni, közülük is sokan vannak olyanok, amelyek már nem egy, hanem több orvosi szakmára szakosodva működnek.

Hogyan változott az elmúlt évtizedek alatt a piac, milyen trendfordulókat látunk?

Ötven év alatt rengeteg lakásrendelő jött létre országszerte, az elején kevés szakorvosi ellátásra koncentrálódva. Többségük fogászati, nőgyógyászati, bőrgyógyászati volt. Később több szakmát is magukba foglaltak, poliklinikaként működve, 2-3 szakkal, csoportpraxist alkotva. Ahogy teltek az évtizedek, úgy bővült az ellátás. Ma már nem ritka az olyan mini klinika, ahol akár 45 különböző ellátást nyújtanak a betegeknek. Rég túlléptünk a kezdeteken. Éppen ezért azt látjuk, hogy az orvosok nagy része mind a magán, és mind a közszférában egyszerre van jelen. Délelőtt az állami kórházban, délután a privát munkahelyén dolgozik.

Kiszervezik maguknak a betegeket?

Kényes pontról beszélünk, a jelenség tapasztalható. Éppen ezért kívánatos lenne a magán és az állami ellátást ebből a szempontból szétválasztani és transzparensebbé tenni. A legitimitás véleményem szerint így lenne biztosítható. Az ellátásnak nem lenne szabad átláthatatlanul keveredni. Gyakori, hogy a magánbeteget az állami ellátásba is beviszik és az ottani infrastruktúrát használják. Ezért nem az állami ellátás kapja meg a költségvetésből a közpénzt, hanem a magánorvos.

Egyesületük mit tehet az anomália megszüntetése érdekében?

Szervezetünket a hazai magán egészségügyi szektor meghatározó szereplői hozták létre azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a magán egészségügyi szolgáltatásokat igénybe vevő betegek érdekeit képviselve elősegítse egy etikusan működő, a betegbiztonsági követelményeknek maradéktalanul megfelelő, magán egészségügyi ágazat létrejöttét. Így született meg a ”Minősített Magánegészségügyi Szolgáltató” védjegy is.

Ez a betegnek mit jelent?

A válasz egyszerű: gazdaságilag fehér, átlátható működésű magánpraxist keresett fel. Nincs zsebbe fizetés, a vállalkozás az ellátás után számlát ad. A működés betegközpontú, sőt monitorozzák azt, elégedettségi véleményre is kíváncsiak. Akinél ez a tanúsítás megvan, ott legalább annyi kijelenthető, hogy a beteg számára jó szolgáltatást nyújt a hely.

További részletek a cikkben.