A passzív dohányzás 2004-ben 603 ezer halálesethez járult hozzá, amelyből 1100 eset asztmás gyerek halálát jelentette.
Angliában, Skóciában, Franciaországban, Olaszországban és Görögországban néhány éve, Írországban pedig idén tiltották be az autóban dohányzást, ha gyermek vagy terhes nő tartózkodik a kocsiban. Németországban azt is büntetik, ha valaki kidobja az autójából az égő cigarettacsikket. A dohányosokból ki sem látó Görögországban a 12 év alattiakat védi efféle szabályozás, és akár 1500 eurós büntetést is kiróhatnak a hatóságok, ha a sofőrt vagy bármelyik utasát cigarettázáson kapják egy gyermek társaságában. Ha buszokon vagy más közhasználatú járművön teszi ezt bárki, a büntetés a duplájára emelkedhet - írja a qubit.hu.
Magyarországon nincs érvényben ilyen szabályozás, ezért egy magyar társadalomkutató, a hollandiai Erasmus Medical Center és a svéd Linköpping Egyetem munkatársaként dolgozó Radó Márta, aki évek óta kutatja a témát, májusban a Nemzeti Népegészségügyi Központhoz fordult, hogy segítséget kérjen abban, hogy Magyarországon is napirendre kerüljön az autókban való dohányzás betiltása. Müller Cecília országos tisztifőorvos idén május 10-én kelt válaszlevelében a magánélet színterei korlátozásának és a szabály ellenőrizhetőségének nehézségeire hivatkozva visszautasította a felvetést.
„A dohányzás korlátozásáról szóló jelenlegi jogalkotási koncepcióba a magánélet színtereit érintő korlátozás nem illeszthető be. A jogalkotó itt húzta meg a határt az egyes személyek önrendelkezési jogába való beavatkozás tekintetében, melynek korlátja a hatályos Alaptörvény szerint csak mások jogainak – ebben a esetben az egészséghez való jogának – védelme lehet” – áll a Radónak címzett levélben, amiben a tiszifőorvos megemlíti az ellenőrzés nehézségét, és felhívja a figyelmet az egészségnevelés fontosságára.
...
Mennyire káros az autóban dohányzás?
Radó szerint az még a laikusoknak sem okozhat nagy meglepetést, hogy a szálló por koncentrációja egy autó belsejében akár tizenegyszer magasabb lehet, mint egy átlagos szórakozóhelyen. Hozzátette, hogy ezen az ablaknyitás sem igazán segít. „Ráadásul a kocsiban cigizés nemcsak a dohányosokat, hanem a velük utazó gyerekeket is veszélyezteti, akiknek általában nincs beleszólása a felnőttek szokásaiba” – tette hozzá.
A WHO becslései szerint a passzív dohányzás 2004-ben 603 ezer halálesethez járult hozzá, amelyből 1100 eset asztmás gyerek halálát jelentette. A halálesetek 28 százaléka, vagyis több mint 168 ezer eset 18 év alattiak körében történt. Emellett Európában körülbelül 51-61 százalék lehet a gyerekek passzív dohányzásnak való kitettsége, míg a globális átlag szerint a gyerekek 41 százaléka esetén fordulhat elő, hogy legalább az egyik szülő dohányzik. Ezekben az esetekben pedig valós veszély a dohányfüstnek való kitettség a gyerek otthonában, a család autójában és persze minden olyan térben, ahol a szülő a gyerek jelenlétében rágyújt.
Bár nehéz elkülöníteni az egyes életterek egészségügyi hatásait, Radó és munkatársai a Lancet Public Health folyóiratban publikált cikkükben megmutatták, hogy az autókban történő dohányzás betiltása közel 30 százalékkal csökkenti a gyerekek dohányfüstnek való kitettséget, ami a becslések szerint 2,4 százalékkal csökkenti a gyerekek asztmás megbetegedések miatti kórházi látogatásainak a számát.
Nagy-Britanniában is végeztek olyan felmérést, amelyik hasonló eredményekkel zárult. A 2020-ban a BMJ folyóiratban közzétett felmérés szerint, amelynek kérdőívére 15 318 angol és 822 skót tizenéves válaszolt, az derült ki, hogy az Angliában 2015-ben bevezetett tiltás hatására a korábbi 6,3-5,9 százalékról 1,6 százalékra esett vissza a dohányfüstnek való kitettség, míg Skóciában a 2016-ban bevezetett szabályozás eredményeként 3,4-2,2 százalékról 1,3 százalékra. Habár ez abszolút értelemben nem tekinthető magas számnak, ahhoz elegendő, hogy a különféle, a passzív dohányzás számlájára írható megbetegedéseknek való kitettséget csökkentse.
További részletek cikkben.