Országszerte legfeljebb ötven kórházpedagógus dolgozik, a segítségükre szoruló gyerekek száma bőven ezer fölötl ehet.
Miközben Európa-szerte több helyen, például Norvégiában, Finnországban vagy Németországban már létezik a tanárképzésben egy speciális, kórház-pedagógiai szakirány, nálunk ilyen még nincs. Ez azonban hamarosan megváltozhat, az alapvető jogok biztosának ugyanis több hónapos vizsgálatot követően a napokban készült el a jelentése a tartósan beteg diákok oktatásáról, amely nemcsak fontos hiányosságokra hívja fel a figyelmet, de szakpolitikai intézkedéseket is kezdeményez. Kozma Ákos ombudsman jelentése ugyanis feltárta, hogy nincs egységes ellátórendszer és eljárásrend a kórházban kezelt vagy a tartósan otthon ápolt tanulók oktatására vonatkozóan - írta a magyarnemzet.hu.
A köznevelési törvény ugyan rögzíti, hogy ezeknek a diákoknak is joguk van a tanuláshoz, illetve hogy az iskolák heti tíz órát fordíthatnak a tartós betegség miatt magántanulói státusba kerülő gyerekek egyéni felkészítésére, erre a pluszfeladatra ugyanakkor nincsen költségvetési forrás, sőt még az sem tisztázott jogilag, hogy pontosan ki számít tartós gyógykezelés alatt állónak.
– A budapesti gyermekkórházakban, gyermekosztályokon mintegy 25 kórházpedagógus dolgozik, vidéken pedig jórészt csak a megyei kórházakban vannak pedagógusok. Úgy véljük, országszerte legfeljebb ötvenen látják el ezt a feladatot. Pedig a segítségükre szoruló gyerekek száma a becslések szerint bőven ezer fölött van. Pontos létszámadatokat sajnos még mi sem ismerünk – mondta el a lapnak Tóthné Almássy Monika, az iskolából kimaradó gyerekek oktatási és szociális rehabilitációját elősegítő Kórházsuli Alapítvány vezetője.
Az ombudsmani vizsgálat rámutatott arra is, hogy szükség lenne egy önálló kórházpedagógusi munkakör létrehozására, mivel az érintetteket jelenleg nem egyforma státusban foglalkoztatják, és a pedagógus-életpálya minősítési kritériumai sem alkalmazhatók megfelelően rájuk. A tanárok egy része az iskola, míg mások az egészségügyi intézmény alkalmazásában állnak, vannak alapítványi munkatársak is.
Ezek az oktatók ráadásul nem is mindig adhatnak osztályzatokat, ilyenkor pedig az év közbeni értékelés hiánya akadálya lehet a diák magasabb évfolyamba lépésének. Főleg, ha a gyermek nincs olyan állapotban, hogy elmenjen osztályozóvizsgát tenni.