• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Szigorítani kellene az alkalmasságit

Lapszemle Forrás: vg.hu

Azt javasolják, hogy a hivatásos sofőrök esetében is vezessék be a pilótáknál és katonáknál már használt vizsgálatot.

Az emberi szervezetnek a mindennapos megújuláshoz alvásra van szüksége. Ennek hiánya az autóvezetésnél életekbe kerülhet, de egy átlagember számára is veszélyes: többféle betegség lehet a következménye annak, ha valaki huzamosabb ideig nem tud rendesen aludni. A mentális problémák, a feledékenység, az ingerlékenység és a koncentrációs zavarok hátterében is kialvatlanság állhat. A Vasárnapi Hírek cikkét a vg.hu idézte.

A vezetői engedély megszerzéséhez és megújításához kötelező egészségügyi alkalmassági vizsgálaton kell átesnie minden sofőrnek Magyar­országon. Gyanú esetén a vizsgálat részét képezi az alvás közbeni légzészavar, azaz az obstruktív alvási apnoé szindróma szűrése is. Egy, az unióban készült felmérés szerint a közlekedési balesetek igen jelentős hányadáért ez a szindróma volt felelős, ezért az ilyen esetek számának visszaszorítása érdekében módosították az EU-s irányelveket. Magyarországon 2015 áprilisa óta szigorították a szabályozást. Akiknél a vizsgálatok bizonyítják a szindróma fennállását, csak akkor kaphatják meg a vezetői engedélyt, ha alvásdiagnosztikai központban kiállított szakorvosi véleménnyel igazolni tudják állapotuk megfelelő ellenőrzését, a kezelés során kapott utasítások betartását és az aluszékonyság tekintetében elért esetleges javulást.

Létezik egy olyan készülék, ami az alváslaboratóriumokban használt módszernél egyszerűbben és pontosabban képes jelezni, ha gond van az éjszakai pihenéssel. Ez egy finn fejlesztésű eszköz, amit Debrecenben, a Repülőorvosi Intézetben már évek óta használnak az alkalmassági vizsgálatok során. Petrekanics Máté, a Testnevelési Egyetem Sporttudományi Kutató Intézet spiroergometriai laboratóriumának vezetője is azt mondta: Debrecenben pilóták és katonák vizsgálatánál már kiderült, hogy mennyire hatékonyan használható, ezért azt javasolják, hogy a hivatásos sofőrök esetében is vezessék be a rutinszerű használatát.