A világjárvány legalább két évvel felgyorsítja a digitális egészségügy fejlődését.
Az egészségügyben hamarosan normává válnak a digitális platformok, és ez a techcégek és startupok befolyásának további erősödéséhez fog vezetni – derül ki a Roland Berger tanulmányából, melyet több mint 500 iparági szakértő véleményéből és a 100 legjelentősebb egészségügyi platform vizsgálatából állítottak össze. Az előrejelzés szerint az IT-cégek mellett a szolgáltatók és végfelhasználók profitálnak a legtöbbet. A Roland Berger már második alkalommal végez ekkora volumenű felmérést az egészségügy jövőjével kapcsolatban, a koronavírus miatt pedig jelentősen más eredmények születtek, mint 2019-ben - írja a medicalonline.hu.
Mik azok az egészségügyi platformok?
Egy egészségügyi platform különböző szoftvereket és algoritmusokat használ arra, hogy megkönnyítse az egészségügyi szakemberek, a biztosítók és páciensek dolgát. A páciensek hozzáférhetnek saját információikhoz, például ahhoz, hogy mennyi gyógyszert kell beszedniük, vagy mikor kell legközelebb vizsgálatra menniük, kommunikálhatnak orvosukkal, tanácsadójukkal. Az orvosok és biztosítók pedig azonnal láthatják majd, hogy milyen beavatkozást végeztek a páciensen és hogy milyen állapotban van jelenleg, megkönnyítve ezzel a felhasználók közötti kommunikációt. Ezek az alkalmazások a legtöbbször analitikai képességgel is rendelkeznek, így könnyen készíthetők segítségükkel statisztikák, esetleg egy adott páciens kórtörténete alapján előrejelzések.
Ezermilliárd eurós iparág van kialakulóban
Az iparági szakértők hozzáállása a 2019-es felmérés óta megváltozott. Ha igazuk van, akkor 2025-ben a digitális egészségügyre fordított kiadások körülbelül 57 milliárd eurót tehetnek ki csak Németországban (19 milliárd euróval többet a korábbi várakozásokhoz képest), 232 milliárd eurót az Európai Unió területén, és 979 milliárd eurót az egész világon. Mindez a Covid-19 járványnak köszönhető: a válaszadók több mint háromnegyede úgy gondolta, hogy a világjárvány legalább két évvel felgyorsítja a digitális egészségügy fejlődését, mivel a lakosság alkalmazkodott a tényhez, hogy az orvoslás digitális megoldásokkal is végezhető.
A válaszadók háromnegyede úgy véli, hogy a betegek egyre inkább a saját egészségügyi adataik tulajdonosai lesznek és eldönthetik majd, hogy kinek adnak hozzáférést azokhoz. Meglepő módon az iparági szakértők az ügyfélélményt – tehát nem a platformokkal járó egészségügyi előnyöket – tekintették a digitális platformok jövőbeli sikeréért felelős tényezőnek. Ezek szerint, ha egészségügyi alkalmazásokról van szó, a felhasználóbarát felületek kulcsfontosságúak.
További részletek a cikkben.