Bodrogi József egészségügyi közgazdász a Világgazdaságba írt cikket.
A következő fél év megjósolhatóan "hangos" lesz a gyógyszerpiacot érintő döntésektől, azok várható és jelenleg még nem látható következményeitől – írja cikkében a szakember. Ismeretes, hogy a Széll Kálmán-terv jövőre 83 milliárddal csökkenti a jelenleg 343 milliárd forintos gyógyszertámogatást, 2013-ban pedig további 37 milliárdos szűkítés várható. E szerint a mostani gyógyszertámogatást durva számítással egyharmaddal nyirbálják meg. Ezt a szokatlan és drasztikus beavatkozást a makrogazdasági egyensúly, a költségvetési hiány keretek között tartása igényli.
Egy év alatt ilyen hatalmas csökkentést az Európai Unió tagállamaiban még soha nem hajtottak végre. A gyógyszer-politikai és az iparpolitikai érvek azonban nem teljes mértékben ismertek. Csaknem tételként fogalmazható meg, hogy Magyarországon az elmúlt húsz évben az egészségügy a makrogazdasági egyensúly elérésének "mintaterepe" volt, hiszen az 1995-ös elhíresült Bokros-csomag, a 2006-os konvergenciaprogram és, úgy tűnik, a 2012-es Széll Kálmán-terv is vitézkedik az egészségügyi kiadások csökkentésében, amelynek kiemelt területe a gyógyszertámogatás.
A hazai gyógyszer-támogatási rendszer kialakulása, átalakítása és fejlődése a közgazdaságtanból ismert "stop and go" fogalmával, ciklusaival jó leírható. Amikor a gazdaság túlteljesített, akkor a gyógyszer-támogatási keretek esetenként szakmailag nehezen indokolható módon is emelkedtek. Amikor pedig a "stop"-lámpa világított, késsel és bárddal közlekedtek a döntéshozók a gyógyszertámogatás rendszeréhez.
2007-ben 89 milliárddal csökkentették a támogatásra fordítható összeg nagyságát, 2012-13-ban pedig 120 milliárddal tervezik. Ilyen drámai beavatkozások 5-6 év alatt nem jól hatnak a gyógyszer-támogatási rendszer működésére, amelynek elméleti alapjai - közpolitikai vita híján - az elmúlt húsz évben nem nagyon akartak kialakulni. Óriási adóssága ez a társadalom- és egészségpolitikának, valamint a szűken vett szakmának.
A gyógyszer-támogatási rendszer keresleti oldala viszonylag egyszerűen leírható: a lakosság megbetegedési mutatói, annak szerkezete (mortalitás-morbiditás) stabil indikátor, amely viszonylag objektív módon meghatározza a jelzett alrendszer működését és mozgásirányát, lehetőségeit. A kereslet nagyon intenzív, hiszen a népegészségügyi mutatók rendkívül rosszak. Az EU egyik legrosszabb egészségi állapotával rendelkező ország vagyunk, stabilan magas, rossz onkológiai, keringési megbetegedési mutatókkal.
A gyógyszertámogatás kínálati oldala, amelynek a segítségével a gyógyszerellátás megszervezhető és megvalósítható, nem rendelkezik ilyen stabilitással.
A sokat emlegetett "budget impact", a költségvetési hatás a pénzügyi-fiskális gondolkodás terméke. Óriási elméleti jelentősége lenne ennek, ha a gyógyszertámogatás kereslet és kínálati tényezői az esetlegességen, a spontaneitáson kívül a kidolgozottság jegyeit is magukon hordozhatnák.