Azok a leginkább készek követni az utasításokat, akik hisznek a társadalmi egységben és kohézióban.
Többen kérik az oltást, ha úgy érzik, személyesen nekik tettek félre abból egy adagot, és járványügyi kérdésekben nem a celebekre, hanem a szakértőkre hallgatunk inkább – a társadalomtudósok mindezt és sok mást is a pandémia alatt kifejlesztett módszerekkel folytatott vizsgálataik során tudtak meg, írja a Nature nyomán az Infostart.
A koronavírus a társadalomtudósok kezébe hihetetlen lehetőségeket adott: világszerte ugyanazokon a folyamatokon áteső emberek reakcióit vizsgálhatják egyidejűleg. Mind ugyanazokkal a veszélyekkel és nehézségekkel nézünk szembe, így kulturális, társadalmi és egyéni különbségeink határozzák csak meg azt, hogy a pandémia által elénk állított akadályokra miképp reagálunk. Az infromációáramlás vagy a dezinformáció terjedésének ilyen széles körű vizsgálatára korábban nem volt esélyük.
Jay Van Bavel New York-i pszichológus a pandémia elején kezdte el kutatni, hogyan hatnak a társadalmi tényezők a bevezetett közegészségügyi intézkedések betartására, köztük például a távolságtartásra. Amikor a Twitteren megkérdezte, lenne-e olyan kutatótárs, aki csatlakozik hozzá, 67 ország több mint 200 szakembere jelentkezett, legnagyobb meglepetésére.
Végül 46 ezer embert sikerült elérnie a kutatással, átfogó képet rajzolva. Ennek eredményeiből kiderült: azok a leginkább készek követni az utasításokat, akik hisznek a társadalmi egységben és kohézióban. Az erősebb nemzeti identitás az intézkedések betartásával korrelált, de kiderült az is, nem mindegy, ki közvetíti az üzenetet. Hat ország 12 ezer válaszadóját arról kérdezték, kinek hinne leginkább: Tom Hanksnek, Kim Kardashiannek, saját országa egy prominens kormánytisztviselőjének vagy Anthony Fauci amerikai egészségügyi főtanácsadónak. Minden országban Fauci üzenetét osztották volna meg a legtöbben, a hírességek átadta üzenet meglehetősen hatástalannak bizonyult.
Az oltások terén a brit Jersey szigetén alkalmaztak egy, az influenza elleni védőoltásoknál már használt módszert. Az emberek hajlamosabbak beadatni maguknak a vakcinát, ha úgy érzik, az az övék, nekik van félretéve: ha influenza elleni oltásra hívták be azzal az SMS-sel az embereket, hogy jöjjenek el a nekik lefoglalt adagért, nagyobb volt a megjelenési arány. Jersey szigetén az oltással kapcsolatosan szkeptikus idősotthoni dolgozók 93 százaléka oltatta be magát azt követően, hogy úgy kommunikáltak irányukba a vakcináról, hogy az személyesen rájuk vár.