A mentésirányítók jelentik az ellátás első vonalát. Ők azok, akik a hívást fogadják, ha valaki mentőért telefonál.
Bejárta az országos médiumokat az a hangfelvétel, amelyen az hallható, ahogy az Országos Mentőszolgálat egyik mentésirányítója rendkívüli higgadtsággal instruál egy édesanyát háromhónapos gyermeke újraélesztésében. A pozitívan végződő eset kapcsán a megyei portál megkereste Tolna vármegye mentőit, hogy egy kis betekintést adjanak a mentésirányítás munkájába.
– Az országban húsz, egységes rendszerbe kapcsolt mentésirányító csoport működik, ezek egyike a szekszárdi mentőállomáson található – avatta be a lapot Sáfár Tamás, a szekszárdi irányító csoport vezetője. Elmondta, hogy naponta nagyjából 60 és 110 között változik a mentési feladatok száma Tolna vármegyében. Szinte napi rendszerességgel van példa arra, hogy újraélesztés megkezdésében segítik a betelefonálót, helyszíni szülés miatt pedig havi egy-két alkalommal érkezik hívás. Az időjárás csak némileg befolyásolja az esetszámot, bár az elmondható, hogy a frontátvonulások kedvezőtlenül hatnak a szívbetegekre. Ezzel együtt kiszámíthatatlan, hogy egy-egy nap miként alakul. A háziorvosi ügyeleti időben érkező hívások hozzáadódnak a segélyhívások számához, bár a tapasztalat az, hogy ezek legtöbbször enyhébb problémák, és az emberek nem halaszthatatlan ügyben kérnek segítséget.
Sáfár Tamás kiemelte, hogy minden esetben követniük kell egy kérdezési protokollt, amely hozzájárul ahhoz, hogy minél pontosabb képet kapjon a mentésirányító a beteg állapotáról, de ahhoz is, hogy kiszűrje az esetleges fals hívásokat. További részletek a teljes cikkben