Ha baj van, a sárga helikopterek a legmodernebb eszközökkel felszerelve indulhatnak segíteni.
Idén eddig csaknem kétszáznegyvenszer indult segíteni a legnagyobb bajban lévőkön a szentesi légimentő- bázis csapata. Őket tényleg csak komoly vészhelyzetben hívják, és szerencsére mindenük meg is van ahhoz, hogy szinte lehetetlen helyzetekkel is megbirkózzanak. A délmagyar.hu megnézte, hogy kik ülnek a sárga helikopterben.
– Egy szolgálatban hárman minimum vagyunk. Van a csapatban egy pilóta, és paramedikus és egy mentőorvos. Hetente egyszer pedig kapunk egy technikai személyzetet, aki a helikoptereken elvégzi a kisebb karbantartásokat, és általában az üzemanyagot is akkor hozzák, amikor ő itt van – mondta Jászkuti Ákos,a szentesi légimentőbázis egyik orvosa.
A szentesi bázison, aminek Szentes Bázis – 5 a hivatalos neve, főállásban három paramedikus, hét orvos és két pilóta dolgozik.
A légimentők kicsit olyanok egyébként, mint a földművesek, vagy az állattenyésztők, a munkájukat a napkeltéhez és a napnyugtához igazítják. A leghosszabb műszak reggel héttől este hétig tart, és ez azért van így, mert a jelenlegi jogszabályok szerint éjszaka, azaz sötétben csak kivilágított leszállópályán szabad landolni, de ahova nekik menniük kell, ott sosincs ilyen.
A mentőorvos elmondta, hogy a magyar légimentők helikopterein minden olyan eszköz megvan, ami a legmodernebb mentőautóban. Van például lélegeztetőgépük, gyógyszer-adagolók és mellkaskompressziós gép. De a mobil ultrahang extrának számít. Ráadásul most van egy nagyon komoly modernizálás, igaz, egyelőre csak a budaörsi helikopteren. Ők már visznek magukkal vért is, amivel az eddigieknél több életet menthetnek meg. Ezeket az eszközöket viszont nem használhatja akárki.
– A légimentő pilótákra uniós szabályok vonatkoznak, és Magyarországon sajnos ennek kevesen felelnek meg. Kell például legalább ezer repült óra, amit egy magánember egyszerűen nem tud kifizetni. Ezért van az, hogy a pilóták nagy része korábban a honvédségnél vagy a rendőrségnél repült – mondta Szutor Gyula, aki aznap éppen az utolsó műszakját töltötte, mert 65 éves kor felett nem vezethet senki mentőhelikoptert.
Arról pedig, hogy mit csinál egy paramedikus, más Bujdosó Ádám beszélt. – A mienk igazából egy is-is feladat. A paramedikus a pilótának segít a kommunikációban és a navigációban, de a betegvizsgálatban, a teljes ellátásban is részt kell vennünk. Ráadásul nekünk majdnem az a beavatkozási jogkörünk, mint az orvosnak. Mi vagyunk a jolly jokerek – mondta a szakember, aki, hogy ezt csinálhassa, számtalan képzésen teljesített átlagon felül. Továbbiak a cikkben