• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Van, amikor az égből jöhet a segítség

Lapszemle 2020.08.31 Forrás: delmagyar.hu
Van, amikor az égből jöhet a segítség

Ha baj van, a sárga helikopterek a legmodernebb eszközökkel felszerelve indulhatnak segíteni.

Idén eddig csaknem kétszáznegyvenszer indult segíteni a legnagyobb bajban lévőkön a szentesi légimentő- bázis csapata. Őket tényleg csak komoly vészhelyzetben hívják, és szerencsére mindenük meg is van ahhoz, hogy szinte lehetetlen helyzetekkel is megbirkózzanak. A délmagyar.hu megnézte, hogy kik ülnek a sárga helikopterben.

– Egy szolgálatban hárman minimum vagyunk. Van a csapatban egy pilóta, és paramedikus és egy mentőorvos. Hetente egyszer pedig kapunk egy technikai személyzetet, aki a helikoptereken elvégzi a kisebb karbantartásokat, és általában az üzemanyagot is akkor hozzák, amikor ő itt van – mondta Jászkuti Ákos,a szentesi légimentőbázis egyik orvosa.

A szentesi bázison, aminek Szentes Bázis – 5 a hivatalos neve, főállásban három paramedikus, hét orvos és két pilóta dolgozik.

A légimentők kicsit olyanok egyébként, mint a földművesek, vagy az állattenyésztők, a munkájukat a napkeltéhez és a napnyugtához igazítják. A leghosszabb műszak reggel héttől este hétig tart, és ez azért van így, mert a jelenlegi jogszabályok szerint éjszaka, azaz sötétben csak kivilágított leszállópályán szabad landolni, de ahova nekik menniük kell, ott sosincs ilyen.

A mentőorvos elmondta, hogy a magyar légimentők helikopterein minden olyan eszköz megvan, ami a legmodernebb mentőautóban. Van például lélegeztetőgépük, gyógyszer-adagolók és mellkaskompressziós gép. De a mobil ultrahang extrának számít. Ráadásul most van egy nagyon komoly modernizálás, igaz, egyelőre csak a budaörsi helikopteren. Ők már visznek magukkal vért is, amivel az eddigieknél több életet menthetnek meg. Ezeket az eszközöket viszont nem használhatja akárki.

– A légimentő pilótákra uniós szabályok vonatkoznak, és Magyarországon sajnos ennek kevesen felelnek meg. Kell például legalább ezer repült óra, amit egy magánember egyszerűen nem tud kifizetni. Ezért van az, hogy a pilóták nagy része korábban a honvédségnél vagy a rendőrségnél repült – mondta Szutor Gyula, aki aznap éppen az utolsó műszakját töltötte, mert 65 éves kor felett nem vezethet senki mentőhelikoptert.

Arról pedig, hogy mit csinál egy paramedikus, más Bujdosó Ádám beszélt. – A mienk igazából egy is-is feladat. A paramedikus a pilótának segít a kommunikációban és a navigációban, de a betegvizsgálatban, a teljes ellátásban is részt kell vennünk. Ráadásul nekünk majdnem az a beavatkozási jogkörünk, mint az orvosnak. Mi vagyunk a jolly jokerek – mondta a szakember, aki, hogy ezt csinálhassa, számtalan képzésen teljesített átlagon felül. Továbbiak a cikkben