Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

A szemben és a köröm alatt is lehet rejtett melanóma

Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

Lyme betegséget okozó új baktériumot azonosítottak

Lyme borreliosis Forrás: hirado.hu
Lyme betegséget okozó új baktériumot azonosítottak

A keddi bejelentés szerint az Ixodes scapularis, avagy szarvas-kullancs génállományába sikerült bepillantani. Ez az egyik faj, amely a Lyme-kór terjesztéséért felelős, és az első kullancsfaj, amelynek szemügyre vették genetikai állományát - adta hírül a hirado.hu.

A vizsgálat során több mint 24 ezer gént azonosítottak, amelyek többek között szerepet játszanak a vértáplálék megemésztésében, a gazdatest immunreakciójának manipulációjában a táplálkozás időtartamának növelésére, valamint a rovarölőkhöz hasonló összetevők méregtelenítésében. A vizsgálatot vezető Purdue Egyetem kutatóinak vizsgálatát a Nature Communications folyóirat közölte.

A szerzők szerint a kullancs DNS-ének feltérképezése feltárhat olyan sebezhető pontokat, amelyeket új kullancsriasztóknál, vagy más, eme parazitát kontrolláló módszereknél ki lehet aknázni. A kutatók példának okáért bepillantást nyertek abba, hogyan szabályozzák ürítésüket a paraziták, és hogyan képesek nagy mennyiségű vért lenyelni. Egy társtanulmányban pedig azonosítottak egy hormont, amely a nőstény kullancsoknál a peteérést szabályozza. Ha fel tudják térképezni, hogyan blokkolhatnák ezt a hormont, azzal egyfajta „fogamzásgátló tablettát" fejleszthetnének ki nekik.

Lyme-kórt okozó új baktériumot azonosítottak
Mindeközben az amerikai járványügyi hivatal (CDC) kutatókkal együttműködve Lyme-kórt okozó új baktériumot (Borrelia mayonii ) fedezett fel. Korábban csak egyetlen baktériumhoz, a Borrelia burgdorferihez kötötték a kullancsok terjesztette betegséget. Az új kórokozót eddig csak az Egyesült Államok felső középnyugati régiójában észlelték - tudósított a Reuters.

Minnesota, Wisconsin és Észak-Dakota, 2012-ben és 2014-ben Lyme-kór-gyanúval vizsgált betegeinek vérmintáit tanulmányozva fedezték fel a baktériumot. A 9000 betegből hat mintája szokatlan eredményeket produkált, és további vizsgálatot igényelt.

A CDC szerint az új baktérium hasonlít a Borrelia burgdorferihez annyiban, hogy kezdetben lázat, fejfájást, kiütéseket, nyaki fájdalmat, később a Lyme-kórral járó ízületi gyulladást okoz. Ugyanakkor a Borrelia mayonii esetén émelygést, hányást, test szerte kiütéseket, és a vérben nagyon magas baktériumkoncentrációt tapasztaltak.

Az új baktériummal fertőződött betegeket a CDC szerint sikeresen kezelték ugyanazon antibiotikumokkal, amelyeket a Borrelia burgdorferi esetén vetnek be. A terjesztő fajnak elsősorban a szarvas-kullancsot tartják. Wisconsin két megyéjében azonosították is a B. mayoniit a kullancsfaj egyedeiben. A teljes beszámoló