• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Tesztelik a szolgáltatások minőségi indikátorait

OEP Hírek Forrás: Weborvos Szerző:

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) szakemberei megkezdték az egészségügyi ellátás minőségét tükröző mutató-rendszer kidolgozását, melynek működtetésével a valósághoz közeli önképet alakíthatnak majd ki magukról az intézmények.

Ahogy Belicza Éva, az OEP szaktanácsadója a Weborvosnak elmondta, a munka minőségéről képet adó indikátorokat elsőként a már meglévő adatbázis segítségével alakítják ki, jelenleg ezeket a mutatókat tesztelik. A szakmai indikátorok eredményeinek értékelése érdekében felveszik a kapcsolatot az érintett szakmai kollégiumokkal. A mérőszámok támpontként szolgálhatnak az intézmények munkájának összehasonlításához az adott szakterületen. Vannak olyan indikátorok is, amelyek nem egy meghatározott szakterülethez kötődnek – például a kórházakba történő visszavételi gyakoriság – amelyek értelmezésekor a kórházszövetség közreműködését kérik majd.

A szaktanácsadó többször is hangsúlyozta, hogy az indikátorok alapján tervezett összehasonlítások elsősorban az egészségügyi intézmények számára nyújtanak tükröt saját szakmai teljesítményükről. Az indikátor-program nem titkolt célja ösztönözni az intézményeket a jobb betegellátásra, valamint annak felismertetése, hogy folyamatos minőségfejlesztéssel a költségek is csökkenhetnek. Nem szerepel a célok között szolgáltatások megszüntetése, de a biztosító szolgáltatás-vásárló szerepének erősítése igen.

Az OEP-ben megkezdett tesztelések eredményeként már most 2-3 indikátor eredményei ismertek. A tervek szerint az első összehasonlító adatokat októberben publikálják. Az intézmények saját adataikat ismerni fogják, de azt nem, hogy a többi érték mely szolgáltatókra vonatkozik. A továbbiakban, várhatóan a jövő évet is igénybe vevő munkával az OEP-ben folyamatosan tesztelik és teszik közzé az indikátorokat. A minőségi összehasonlítást a kórházi ellátás mellett az irányított betegellátásra, a gyógyszerfelhasználásra és a járóbeteg-ellátásra is kiterjesztik.

Belicza Éva szerint még gondolkodni kell azon, hogy a betegek milyen mélységben és formában jussanak az összehasonlító adatokhoz, hiszen még maguknak az intézményeknek is meg kell tanulniuk az indikátor értékek különbségeinek értelmezését. Nem szeretnék, ha bármely szolgáltató indokolatlanul rossz hírbe kerülne, mert lehet ésszerű magyarázata is annak, hogy például egyes kórházakban az átlagosnál több a császármetszés vagy nagyobb számban fordul elő infarktus miatti halálozás. Van rá külföldi példa, hogy egy, kettő, három csillagos kategóriába sorolják a kórházakat az alkalmazott mutatók alapján, és az így képzett rangsort nyilvánosságra hozzák, de az OEP-nek jelenleg nincsenek ilyen elképzelései.

Az OEP szakemberei számos külföldi minőség-indikátor rendszerrel ismerkedtek meg, de a magyar sajátosságoknak megfelelőt véleményük szerint itthon kell kialakítani.