A kifejlesztett technológia független a nyelvtől, és könnyen adaptálható idegen nyelvekre.
A hallássérültek (közöttük a siketek) rosszul vagy egyáltalán nem értik a helyes beszédet, és maguk is rosszul beszélnek. A beszédértés javítható, ha azt a szájról olvasásnál hatékonyabban segíti a látásuk. Ugyanez érvényes a beszédképzés minőségének javításánál, hiszen akkor a hallássérültek a kifejlesztett módszer és a látásuk segítségével össze tudják hasonlítani a helyes beszédet a sajátjukkal, és utóbbit az előbbihez “igazítani".
A TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0002, „Alap- és alkalmazott kutatások hallássérültek internetes beszédfejlesztésére és az előrehaladás objektív mérésére" elnevezésű pályázat most záruló projektje két, együtt alkalmazható eljárást kínál a beszéd vizuális kontrolljára. Az egyik a Debreceni Egyetemen kidolgozott audiovizuális transzkóder, a másik a Miskolci Egyetemen kifejlesztett „beszélő fej".
Az internet intenzív alkalmazása lehetővé teszi olyan szolgáltatások tervezését, amelyek nagy számítási kapacitású szerverek rendszerbe állítását igénylik, ilyen a „beszélő fej" és a prozódiai jellemzők számítása. Hasonló fejlesztések már léteznek a világon, ám azok nem mutatják meg a szavak helyes artikulációjával egyidejűleg a mintaszó és a kiejtett gyakorló szó vizualizált akusztikai jellemzőit. A kifejlesztett technológia független a nyelvtől, és könnyen adaptálható idegen nyelvekre. A rendszer hazánkban az interneten keresztül használható szabad hozzáférésű alkalmazásban - tudatta közleményében a debreceni intézmény.
A projekt gyakorlatban is hasznosítható célja egy olyan komplex rendszer létrehozása volt, amely a beszéd audiovizuális megjelenítését szolgálja, mintegy oktatási keretrendszerbe foglalva és megmutatva a beszéd hangképeit (videogram) és a hozzá tartozó artikulációs mozdulatokat.
A projekt eredményeként összeállt egy 4000 szavas beszédhang videogram szótár és az ahhoz tartozó transzparens „beszélő fej" által szimulált artikulációs mozdulatsor. A program egyéves használatával a súlyosan nagyothalló gyermekek beszédérthetősége nagymértékben javult a kontrollcsoporthoz képest. Ez bizonyítja a számítógépes tanító program létjogosultságát és sikerességét a hallássérültek beszédfejlesztésében, a beszédképzés és a képzett beszéd érthetőségének javítására.
A projekt részeként két nemzetközi workshopot is rendeztek a pályázat eredményeinek bemutatására és értékelésére. A folytatásához társpályázói partnerkapcsolatokat is kiépítettek francia, holland, német és szlovák – siketeket és nagyothallókat kezelő – egyetemi központokkal a Horizont 2020 pályázat benyújtásához.
Projektazonosító: TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0002
Projekt címe: Alap- és alkalmazott kutatások hallássérültek Internetes beszédfejlesztésére és előrehaladás objektív mérésére
Támogatás összege összesen: 481.206.268 Ft