A klinikai rektorhelyettes, Dr. Szabó Attila lehet a Klinikai Központ elnöke is, miután ennek jogszabályi feltételei teljesülnek.
A gyakorlati képzés átalakítása, az egészségügyi innovációs folyamatok és a transzlációs, vagyis a betegellátásban gyorsan hasznosuló kutatások erősítése az elsődleges célja Dr. Merkely Bélának, a Semmelweis Egyetem július 1-jén hivatalba lépett rektorának. Programjában kiemelt hangsúllyal szerepel, hogy az egyetem bekerüljön a világ legjobb 100 felsőoktatási intézménye közé, emellett célja a tantervek korszerűsítése valamennyi karon, és a hallgatókkal való szorosabb együttműködés kialakítása. Dr. Merkely Béla szeretné továbbá, ha a család-, és munkatársbarát szemlélet kialakításával egy összetartó közösség válna az egyetemi polgárokból. A Semmelweis Egyetem honlapjának adott interjúban a többi közt ezen célok megvalósításáról beszélt.
Dr. Merkely Béla egyik legfőbb célkitűzése, hogy a Semmelweis Egyetem a világ legjobb 100 egyeteme közé kerülhessen. Ehhez szerinte a transzlációs kutatások számának növelése szükséges: az olyan elméleti kutatások előnyben részesítése, amelyek a klinikumban egyértelműen diagnosztikus vagy terápiás előnyt hozhatnak. Az egészségipar elképesztő lehetőségeket jelent, ennek a robbanásszerű fejlődésnek pedig fontos, hogy része legyen az egyetem is. Mint hangsúlyozta, az oktatás, kutatás-innováció, gyógyítás kölcsönhatásban állnak egymással. A rektor hozzátette, hogy az elméleti intézetek vezetőivel történt egyeztetés során javasolta, hogy keressék a kapcsolatot a klinikákkal, mivel manapság komolyabb összegre pályázni csak transzlációs kutatással lehet mindenhol a világban, ehhez pedig elsősorban egyetemen belül kell partnert keresni, és csak ezután nemzetközi viszonylatban. Mindez pedig véleménye szerint azért is fontos, mert így a fiatal kutatók azt érezhetik, hogy nem kell külföldre menniük ahhoz, hogy egy komolyabb, izgalmas kutatásba bekapcsolódjanak, emellett a sikeres tudományos munka megteremti a maga anyagi bázisát is, mivel képes magán-, illetve állami tőkét is vonzani.
A rektori program fontos része a gyakorlati képzés megerősítése. Az Általános Orvostudományi Karon két év elméletet követne egy „átmeneti év”, majd 3 év klinikai gyakorlat – mint elmondta, a nemzetközi példák alapján intenzív klinikai képzés szükséges, kiscsoportos, személyre szabott oktatással, előadásokkal, interaktív foglalkozásokkal kiegészítve, ezt a célt szolgálja a negyedéves orvostanhallgatók számára a tömbgyakorlatok bevezetése is. Az elmúlt években megsokszorozódott tudásanyag miatt az elméleti oktatást is szükséges átgondolni, frissíteni. Egy ambiciózus fiatal nem szívesen lesz orvos, ha 18 évesen belegondol, hogy mire önállóan láthat el betegeket, már a 30-as éveiben fog járni – magyarázta a rektor. Szerinte ezért a klinikai gyakorlat elvégzése után a (kb. 25-26 éves) fiataloknak azonnal meg kell kapnia a kompetenciákat arra, hogy például ügyeletben foglalkozhassanak a páciensekkel. Hozzátette, mindez a Fogorvostudományi Kar esetén jól működik. Mint rávilágított, az egyetem karainak egy részén az elmélet, máshol a gyakorlat erősebb, ezeket a szinergiákat kell kihasználni, amihez együttműködés szükséges. Mindenhol átgondolandó a curriculum megújítása, amely hozzájárulhat az elvándorlás csökkentéséhez is. További tervekről a teljes cikkben
(Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem)