A reformot első körben a 2019/20-as tanévben a modulhatárokon, azaz az 1., 3., 4. és 6. évfolyamokban tervezik bevezetni.
Még a curriculum reform 2019/20-as tanévben tervezett bevezetése előtt egyeztetésre hívták a hallgatókat egy fórum keretében, hogy alkalmuk legyen kérdéseket, észrevételeket megfogalmazni az újításokkal kapcsolatban. Dr. Kellermayer Miklós, az Általános Orvostudományi Kar megválasztott dékánjának előadása után a hallgatói felvetésekre Dr. Merkely Béla rektorral közösen válaszoltak a Nagyvárad téri Elméleti Tömbben rendezett hallgatói fórumon - tudósított az eseményről az egyetem weboldala.
Az általános orvos önálló, kritikus gondolkodásra és bizonyos típusú orvosi döntéshozatalra már képes személy kell, hogy legyen – mondta Dr. Kellermayer Miklós. Hozzátette, hogy ismernie kell például a sürgősségi ellátás első 15 percét, fontos, hogy képes legyen a további szakosodásra és az élethosszig tartó tanulásra. A reform kidolgozásának legfontosabb eszközei között említette a tantárgyi hierarchia és moduláris szerkezet tisztázását, a tantárgyi átfedések megszüntetését, az orvosképzés gerincének, vagyis egyes fontosabb tantárgyak újragondolását, valamint különösen a klinikai gyakorlati oktatás megerősítését.
A reformot első körben a 250. jubileumi évben (2019/20-as tanév) a modulhatárokon, azaz az 1., 3., 4. és 6. évfolyamokban tervezik bevezetni.
A reform részleteit ismertetve elmondta: az elméleti modult az első két évben, a preklinikumot a 3. évben, és a klinikai modult a 4-5. évben blokkosított rendszerben oktatják majd úgy, hogy minden modulban az oda tartozó tantárgyak jelennek meg. A 6. év pedig egy gyakorlati, szigorló év.
Az orvosképzés gerincét adó tantárgyak az anatómia, élettan, biokémia, patológia, farmakológia, belgyógyászat és a hozzájuk szorosan kapcsolódó tárgyak lesznek, ezeket támogatják a transzlációs medicina, a labormedicina, az orvosi képalkotás, a magatartástudománnyal, viselkedéstannal és elmegyógyászattal foglalkozó tantárgyak pedig tovább differenciálják az orvosi tudást. Fontos változtatásként említette Dr. Kellermayer Miklós az egészség megtartását célzó, mind a 6 tanéven átívelő testnevelés bevezetését, amivel kapcsolatban a fórumon elhangzott kérdésekre válaszolva Dr. Merkely Béla elmondta: minden rendszeresen végzett sporttevékenységet elfogadnak majd, helyszíntől és sportágtól függetlenül. A klinikai modulban nagy változás a tiszta blokkok rendszerének bevezetése, ahol kis csoportokban követik a diákok a tutorokat, egész nap a klinikán lesznek, átélhetik az ottani mindennapokat, közben elméleti ismereteket is szereznek (de nem elsősorban frontális oktatással, hanem a klinikai gyakorlaton keresztül), a blokkok végén pedig vizsgáznak a hallgatók. Ebben a modulban nem lesz külön vizsgaidőszak, 40 héten át tart majd az oktatás, és 16 csoportba lehet beosztani a hallgatókat – ismertette a megválasztott dékán. További részletek a teljes cikkben
(Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem)